Publicerad: 2016-10-21

Hedersdoktor med höga förväntningar på Sverige i FN:s säkerhetsråd

NYHET Denis Mukwege är läkaren som vigt sitt liv åt att behandla kvinnor och barn som utsatts för grova sexuella övergrepp i krigets Demokratiska Republiken Kongo. På Umeå universitets årshögtid talade han fängslande om det lidande hans land har genomgått, men föreslog också sätt för Sverige att göra skillnad.

Vid sitt föredrag i Aula Nordica beskrev läkaren och folkrättskämpen Denis Mukwege den svåra situationen i sitt hemland Demokratiska Republiken Kongo, där sex miljoner människor mist livet i väpnade konflikter som inleddes i Rwanda 1994.

Helt nyligen gick DR Kongos president Joseph Kabila ut och meddelade att nästa presidentval kommer att genomföras i april 2018 i stället för i november 2017. Oppositionen i Kongo ser detta som ett försök att hålla fast vid makten på ett orättmätigt sätt. Denis Mukwege tar tillfället i akt att sända ett budskap till Sveriges regering:

– Det står klart och tydligt i Kongos konstitution att en president bara kan sitta i två mandatperioder. Det är vad vi borde kunna förvänta oss. När Sverige nu tar en plats i FN:s säkerhetsråd under ett år så är våra förväntningar mycket högt ställda. Den demokrati som gäller i Sverige måste vara samma demokrati som gäller även i Kongo.

Denis Mukwege besöker Sverige för att öka medvetenheten om den svåra humanitära och politiska situationen i DR Kongo. Förutom Umeå universitet har han varit vid Sveriges riksdag och Göteborgs universitet för att delta i seminarier och för att närvara vid visningar av dokumentärfilmen ”The man who mends women” där den franske regissören Thierry Michel på nära håll skildrar Denis Mukweges arbete och det oerhörda lidande som kriget och det sexuella våldet har åsamkat landets kvinnor och barn.

Journalisten Marika Griehsel agerade moderator på Aula Nordicas scen. På frågan om vad Denis Mukwege ansåg att åhörarna i salen kunde göra för att stödja folket i DR Kongo blev svaret att utöva konsumentmakt:

– Vi vet att en stor del av den elektronik som säljs innehåller metaller från östra Kongo, där kvinnors kroppar har blivit till ett slagfält. Jag tror att den som vill agera mot det sexuella våldet som krigshandling kan utöva makt som konsument.

2010 blev Denis Mukwege utsedd till hedersdoktor vid Umeå universitet, den första i en lång rad utmärkelser och titlar han bevärdigats med för sina insatser. Själv uttryckte han att han inte är intresserad av fler priser – utan bara av fred för Kongos befolkning.

– Ska jag vara ärlig så finner jag det svårt att ta emot och fira utmärkelser samtidigt som jag varje dag ser att kvinnor och barn blir våldtagna. Hur kan jag fira när kampen mot våldtäkt som ett krigsmedel är långt ifrån över?

Dokumentärfilmaren Thierry Michel, som också närvarade på scenen, konstaterade att priser som Sacharovpriset och Right Livelihood Award har haft betydelse för att göra omvärden medveten om de ohygligheter som pågår i DR Kongo. Men i hemlandet hålls befolkningen okunnig om nyheter som dessa. Snarare innebär varje pris, framträdande i internationella media och utlandsresa en ökad hotbild från de mäktiga krafter i Kongo som i många år haft Denis Mukwege under dödshot. Hemma i Kongo omges Mukwege av FN-soldater till och med inne i sitt eget sjukhus.

– Jag är mycket orolig varje gång Denis Mukwege ska återvända till Kongo. Vi måste vara mycket oroliga, för det kommer inte att bli lätt, säger Thierry Michel.

När Denis Mukwege själv utnämndes till hedersdoktor vid Umeå universitets årshögtid 2010 så närvarade även Sveriges nuvarande utrikesminister Margot Wallström vid festligheterna. Hon arbetade då för FN:s generalsekreterare med att utreda missförhållanden i Kongo.

– Från vårt håll känner vi stor tacksamhet för mycket hon uträttade. Hon tog många risker. Men efter att hon lämnade sitt FN-uppdrag så måste jag tyvärr säga att påtryckningarna på Kongos regering inte har varit desamma. Detta är anledningen till att jag kan säga att våra förväntningar på Sveriges inträde i FN:s säkerhetsråd är mycket höga. För vi vet att ni är ett starkt land som kan leda andra länder till att genomföra denna förändring.

– I dag benämns Kongo som världens våldtäktscentrum, men ingen har ställts inför en internationell domstol för det som händer i Kongo. Nu upplever vi att det internationella samfundet sänder signalen till Kongos befolkning att en president själv kan avgöra om och när han vill genomföra ett val. Detta applåderas av Afrikanska unionen, vilket är helt ofattbart.

Se Denis Mukweges föredrag

Text: Jonas Lidström