Publicerad: 2023-06-26

Hedersdoktor som skapat nära band mellan Umeå och Wisconsin

NYHET Sharon M. Kolb utnämns till hedersdoktor vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten, Umeå universitet, år 2023. Hon har över trettio års erfarenhet av att arbeta med undervisning och har under många år utvecklat internationalisering av högre utbildning.

Text: Elin Andersson

Sharon M. Kolb är professor emerita i specialpedagogik vid University of Wisconsin-Whitewater (UWW), USA. I sin forskning har hon rört sig inom områden som aktiv problemlösning, självbestämmande och inkluderande metoder. Hon har utvecklat praktiska tekniker och strategier som lärare och studie- och yrkesvägledare kan använda för att stödja sina elever och deras familjer.

Sharon M. Kolb har sedan länge ett nära samarbete med Umeå universitet och Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. Hon har bland annat medverkat till metodutveckling i samtalskurser för både studie- och yrkesvägledarprogrammet och speciallärarprogrammet och har medverkat i kurser som Skolverket gett, i samarbete med Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, med fokus på skolans hälsoteam.

Mellan 2007 och 2019 koordinerade Sharon UWW:s Sweden Study Abroad Program och var ordförande i UWW:s internationaliseringskommitté International Education Program. Hon var huvudkoordinator för samarbetet mellan Lärarhögskolan vid Umeå universitet och dess motsvarighet vid UWW och hon har varit en mycket viktig faktor bakom att UWW skickat ett stort antal utbytesstudenter till Umeå universitet. Sharon M. Kolb har också, tillsammans med kollegor vid Umeå universitet, utvecklat den unika möjligheten för studenter på studie- och yrkesvägledarprogrammet att förlägga sin praktik vid UWW:s karriärcenter ”Career & Leadership Development”.

Utnämningen av Sharon M Kolb som hedersdoktor kommer att uppmärksammas och firas vid Umeå universitets årshögtid i oktober.