Publicerad: 2017-03-30

Heidi Hansson ny vicerektor för utbildning

NYHET I slutet av mars avslutar Anders Fällström sitt uppdrag i universitetsledningen vid Umeå universitet. Ansvarig för utbildningsfrågor blir istället vicerektor Heidi Hansson.

Heidi Hansson tar över ansvaret för utbildningsfrågor efter Anders Fällström (i mitten). Till vänster rektor Hans Adolfsson. Foto: Mattias Pettersson.

Anders Fällström lämnar Umeå universitet för att bli ny rektor vid Mittuniversitetet. Han tillträder posten den 1 april, samtidigt som Heidi Hansson tar över ansvaret för universitetets utbildningsfrågor.

– Det känns tryggt och bra att Heidi Hansson vill axla det stora och viktiga ansvaret för universitetets utbildningar. Hon har många års erfarenhet av universitetet, och ett stort intresse för att förnya och utveckla våra utbildningar, säger rektor Hans Adolfsson.

Heidi Hansson, född 1956, är professor i engelsk litteratur, och har bland annat forskat om irländska 1800-talskvinnors skrivande, irländsk bokhistoria och om hur Arktis och Norden framställs i skön- och reselitteratur.

– Jag ser fram emot att ta över ansvaret för utbildningsfrågorna efter Anders Fällström, men vi kommer att sakna hans erfarenhet och överblick, och som en alltid positiv och kunnig kollega kommer han att lämna ett stort tomrum efter sig, säger hon.

Som vicerektor vid Umeå universitet har Heidi Hansson sedan den 1 juli 2016 ett särskilt ansvar för internationalisering och lika villkorsfrågor. Från och med den 1 april kommer internationaliseringsuppdraget att delas mellan Heidi Hansson, prorektor Katrine Riklund och vicerektor Dieter Müller.

Mer om Heidi Hanssons forskning:

Studerar hur bilden av Arktis har förändrats genom tidernaFrån farligt till hotat – men miljoner människor spårlöst försvunna!

Redaktör: Camilla Bergvall