Publicerad: 2016-10-03

Hela Umeå blickar mot månen

NYHET Lördag den 8 oktober klockan 16–20 är det Öppet hus på Umevatoriet när Astronomins dag och natt firas. Samtidigt infaller den internationella Månskådardagen så fokus kommer att vara på vår vackra måne. I år är också det spännande rymdprojektet Umeå Lunar Venture på plats.

På Umevatoriet erbjuds planetarievisningar, mån-pyssel, lek i SpektRum, fika och om vädret tillåter får besökarna titta i teleskopen på månen.

Vad är så speciellt med att titta på månen?

– Månen har alltid fascinerat oss människor och det finns massor av sägner och myter om månen. När man tittar på månen genom teleskop blir man faktiskt ännu mer fascinerad! Man ska passa på när månen är halv, för då ser man kratrar och berg bäst eftersom solens skuggor får dem att framträda mycket tydligt. Vi hoppas på klart väder! säger Marianne Eik, pedagog på Umevatoriet.

I slutet av nästa år avslöjas fler av månens hemligheter. En grupp civilingenjörsstudenter i teknisk fysik och forskare i Umeå tillsammans med organisationen Space Science Sweden blir då först i världen med att mäta det elektriska fältet på månens yta. Samtidigt blir Umeå universitet det första svenska lärosäte att landa på himlakroppen.

Redan nu är rymdentusiasterna i projektet Umeå Lunar Venture i full gång med att utveckla de mätinstrument som fått utrymme på forskningssonden som ska till månen. Tomas Härdin, teknisk lead inom projektet, kommer att hålla en föreläsning på kvällen om deras hårda men roliga arbete.

Titeln på föreläsningen är: ”Umeå Lunar Venture: Utforska månen – hur svårt kan det vara?”

Om Umevatoriet

Om Umeå Lunar Venture

Fakta om Astronomins dag och natt och Internationella månskådarnatten:

För femte året i rad firas Astronomins dag och natt lördagen den 8 oktober. För första gången är festivalen en del av NASA-ledda Internationella månskådarnatten – International Observe the Moon Night. Månen står i fokus för många av de 50 evenemangen som går av stapeln på 38 orter över hela landet.

För mer information, kontakta gärna:

Marianne Eik, pedagog på UmevatorietTelefon: 090- 71 80 20
E-post: marianne.eik@umu.se

Tomas Härdin, forskningsingenjör vid Institutionen för matematik och matematisk statistik
E-post: tomas.hardin@scube.se

Foto: NASA