Publicerad: 2009-06-24

Herman Wold-medaljen i guld tilldelas en Umeåforskare även i år

NYHET För andra gången i rad går Herman Wold-medaljen i (rent) guld till en forskare vid Umeå universitet. Förra gången tilldelades Michael Sjöström priset. I år är det Johan Trygg som tar emot medaljen.

Herman Wold-medaljen delas ut av Svenska Kemistsamfundet och är det mest prestigefyllda priset inom forskningsområdet kemometri. Priset tilldelas personer vars insatser betytt mycket för dess utveckling. Sedan 1995 har det exklusivt tilldelats sju legendariska professorer inom forskningsfältet – Johan Trygg bryter nu den trenden. Som ung docent inom fältet belönas han för sina insatser inom multivariat dataanalys. – De två senaste åren har varit fantastiskt lyckosamma för mig. I fjol fick jag ta emot Elsevier priset. Dessutom fick jag ett av de karriärbidrag som Umeå universitet satsar på unga forskare. Nu kan jag dessutom lägga till Herman Wold-medaljen bland mina meriter, säger Johan Trygg.
– Framför allt är detta ett bevis på att Umeå universitet är fortsatt ledande i området och lyckats med generationsväxlingen efter pensioneringen av professor Svante Wold, tillägger Johan.

Han belönas framför allt för den banbrytande metodik han utvecklat för att skapa mer tolkningsbara modeller av stora komplexa datamängder. Detta är väldigt viktigt inom biologiska och medicinska frågeställningar, till exempel för att förstå sjukdomar, ställa diagnos och följa hur patienten svarar på behandling. Metodiken heter OPLS (orthogonal projections to latent structures) och används av mer än 150 svenska företag, 50 internationella institutioner samt de tio största läkemedelsföretagen i världen. Den har därtill blivit standard inom det snabbt växande området metabolomik.

Priset delades ut den 10 juni på en internationell konferens (SSC11) i Loen, Norge.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Trygg, Kemiska Institutionen & Computational Life Science Cluster (CLiC) Telefon: 090-786 6917, mobil: 073-0647137
E-post: johan.trygg@chem.umu.se

Redaktör: Karin Wikman