Publicerad: 2013-02-13

Hjälp med generationsskifte räddar jobb

NYHET Mellan 30 och 50 jobb i länet har räddats genom Umeå universitets projekt ”Bli företagare”. I projektet har äldre företagare som vill avsluta sina företag matchats ihop med entreprenörer som vill ta över. Detta bidrar också till en bättre arbetsmarknad för studenter som tagit examen vid Umeå universitet.

Genom projektet har ett tiotal generationsskiften genomförts i företag som annars troligen hade haft svårt att hitta köpare när ägarna har velat pensionera sig eller byta verksamhet.
– Västerbotten har inte råd att låta hälsosamma mindre företag avslutas bara för att det kan vara svårt att på egen hand matcha fram villiga entreprenörer som tar vid. Projektet har visat att det är möjligt att rädda kvar företag som dessutom har chansen att växa och skapa ännu fler jobb i framtiden, säger Eva Lundström vid Enheten för näringsliv och samhälle som samordnat projektet.

Genom projektet har deltagarna fått göra praktik eller fått tidsbegränsad anställning i ett företag för att få en god inblick i företaget och dess verksamhet.
– Problemen vid generationsskifte når inte ofta arbetsmarknadsdebatten, men det kan vara ett bra sätt att både rädda och skapa nya jobb i glesbygd – det har inte minst projektet "Bli företagare" visat, säger Eva Lundström.

Exempel på företag som deltagit är Nopro AB, Delfinsegel AB, Bolar AB och Bröllopstudion AB

Onsdagen den 20 februari avslutas projektet. I samband med det arrangerar Umeå universitet en workshop. Vid denna workshop genomförs en pressträff där Umeå universitet och projektdeltagare samt nyckelaktörer delar med sig av sina erfarenheter från projektet.

Pressträff: 20 februari kl 09:00
Workshop: 20 februari kl. 9.00 - 14.45
Plats: Odeon 1, Hotell Scandic Plaza Umeå

Anmälan till workshop: Senast 15 februari till Eva Lundström.

Journalister som hellre önskar göra intervju med någon av projektdeltagarna i deras företagsmiljö, kan höra av sig till Eva Lundström, se kontaktuppgifter nedan, som förmedlar de kontakter du behöver.

Läs mer om projektet

Projektet "Bli företagares" hemsidaProjektrapport

För mer information, kontakta gärna:

Eva Lundström, samordnare Enheten för näringsliv och samhälle, ENS Telefon: 070-33 11 873
E-post: eva.lundstrom@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman