Publicerad: 2016-10-06

Hjältemodig hedersdoktor med starkt band till Umeå

NYHET I samband med Årshögtiden besöks Umeå universitet av hedersdoktor Denis Mukwege som kämpar mot det sexuella våldet i Demokratiska republiken Kongo. Vid besöket talar han om vägen till fred i hemlandet och deltar vid en filmvisning.

Bild på Denis Mukwege.
Under många år har Denis Mukwege behandlat tiotusentals kvinnor och barn som utsatts för sexuellt våld i Demokratiska republiken Kongo. Foto: Torleif Svensson.

Dennis Mukwege har varit en stark kandidat i förhandsspekulationerna inför tillkännagivandet av Nobels fredspris för 2016. När du läser den här artikeln är utgången klar.

I samband med Årshögtiden har Umeå universitet bjudit in Denis Mukwege att tala om vägen till fred i Demokratiska republiken Kongo i föredraget A road to peace. Föreläsningen äger rum fredag 21 oktober kl. 11. Medverkar gör även filmregissören Thierry Michel och Ellinor Ädelroth, professor emerita vid Umeå universitet.

Denis Mukwege är chefsläkare vid Panzisjukhuset i östra delen av Demokratiska republiken Kongo i Centralafrika och leder sedan 1999 kampen mot det sexuella våldet i ett land som genom historien har benämnts såväl ”Mörkrets hjärta” som ”Världens våldtäktscentrum”.

Under många år har Denis Mukwege behandlat tiotusentals kvinnor och barn som utsatts för sexuellt våld. För sin kamp är han högt respekterad, hyllad och prisbelönt världen över. I hemlandet har han för många kommit att personifiera hoppet. År 2014 mottog han av Europaparlamentet det prestigefyllda Sacharovpriset som delas ut till personer som har gjort betydande insatser i kampen för mänskliga rättigheter.

Skyddar andra trots hot mot livet

Denis Mukwege själv har längre levt under hot. I oktober 2012 hände något utöver de vanliga telefon- och brevhoten, när en grupp beväpnade män trängde in i hans hem och höll familjen fången under vapenhot i väntan på att Denis Mukwege själv skulle komma hem från ett kort ärende. Att Denis Mukwege överlevde mordförsöket berodde på en heroisk insats från en anställd, som själv miste livet den fruktansvärda kvällen.

Ellinor Ädelroth, professor emerita vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, samåkte hem från jobbet med Denis Mukwege kort innan den ödesdigra attacken. Hon är en person som betytt mycket för Denis Mukweges arbete. I hans frånvaro har hon agerat som ställföreträdande chef över Panzisjukhuset. I dag är hon administrativt ansvarig för den speciella enhet vid sjukhuset där kvinnor som våldtagits eller lider av förlossningsskador får vård och rehabilitering.

Det var också tack vare Ellinor Ädelroth som Denis Mukwege promoverades till hedersdoktor vid Umeå universitet år 2010. Det skedde efter att hon bjudit in honom till Umeå för att redogöra för sin mission: att göra allmänhet och makthavare i världen medvetna om vad som händer i östra Kongo, för att på så sätt få till stånd en förändring.

The man who mends women

Denis Mukwege är just nu aktuell i och med dokumentärfilmen The man who mends women — the wrath of Hippocrates som berör hans arbete. Nyligen premiärvisades filmen i Sverige, i dagarna har politikerna i Sveriges Riksdag fått se den. I samband med Denis Mukweges besök på Umeå universitet visas filmen på Väven med efterföljande samtal fredag 21 oktober kl 16 och kl 20. Gratis biljetter till visningarna kan hämtas upp i Infocenter eller i Kulturreceptionen (Umeå stadsbibliotek) i Väven.

Denna artikel är publicerad i Aktum nr 3, 2016.
Text: Anna Lawrence

Redaktör: Anna Lawrence