Publicerad: 2021-09-02

Hjärt- och lungräddning av kartong vinner prestigefyllt pris

NYHET Shuai Li, nyexaminerad student från Designhögskolan vid Umeå universitet, vinner James Dyson Award’s nationella pris för sitt projektarbete CANNE, ett självinlärnings-kit för hjärt- och lungräddning som endast består av kartongbitar och en smartphone-app.

Text: Jens Persson

Mer än 17 miljoner människor dör av hjärtstopp i världen varje år. Bara i Kina är den siffran 540 000 med en överlevnadsfrekvens för hjärtstopp som sker utanför sjukhuset på under en procent.

Shuai Li ville utforska ett mer ekonomiskt och miljövänligt sätt att erbjuda miljontals människor utbildning i hjärt- och lungräddning, HLR, i utvecklingsländer, särskilt i Kina. Resultatet, CANNE, är ett HLR-kit för hemleverans som är billigt, hållbart och bygger på självinlärning. CANNE vidareutvecklar därtill befintlig HLR-utbildning genom att effektivt simulera olika hjärtstilleståndsscenarier med AR- och AI-teknik via smartphonen.

Designkonceptet CANNE består av två delar:

• En inlärningssats av kartongpapper, Basic Life Support, BLS, som gör det möjligt för användaren att på egen hand att träna på HLR, till exempel hjärtstoppsidentifiering, bröstkompression och ventilation.

• En självinlärningsapp för smartphone som förbättrar inlärningsupplevelsen genom att simulera hjärtstilleståndsscenarier och akutmedicinska tjänster, och som ger feedback i realtid om kompression och ventilation, samt uppmuntrar användaren att delta i ett avslutande HLR-prov online vilket resulterar i ett BLS-certifikat.

Kartongkit lär ut hjärt- och lungräddning

Se en film om självinlärningskitet CANNE för hjärt- och lungräddning.

En målgrupp på fyra miljarder människor

– Under min utbildning i avancerad produktdesign vid Designhögskolan ledde mitt intresse för industridesign inom vården så småningom till en praktikplats på Laerdal Medical i Norge, där jag utforskade HLR-utbildningsområdet. Denna erfarenhet inspirerade mig att titta på HLR-utbildning i mer krävande och realistiska situationer. I Kina och andra utvecklingsländer, där ekonomin utvecklas snabbt, hittade jag fler utmaningar och möjligheter att utforska vidare, säger Shuai Li.

Det har visat sig svårt att öka överlevnadsgraden för de hjärtstopp som sker utanför sjukhuset i utvecklingsländer. Detta beror till stor del på bristen på HLR-utbildning, något som ofta är för dyrt att implementera på landsbygden. Med CANNE hoppas Shuai Li kunna erbjuda ett billigare och mer tillgängligt HLR-utbildningssystem som motiverar fler lekmän att lära sig HLR själva. Produkten har potential att nå alla smartphoneanvändare, en siffra som i dag närmar sig fyra miljarder globalt.

– Jag undersöker för närvarande hur jag kan gå vidare med det här projektet. Jag skulle gärna nå ut till marknaden och i förlängningen förbättra möjligheten för lekmän att rädda liv, såväl i Kina som i resten av världen. För mig är det viktigt att den slutliga designen följer en hållbar vision. Nästa steg blir nu att förfina den fysiska och digitala produkten, till exempel att förenkla monteringsprocessen och minska färgen på utskrifter på kartong för att slutprodukten ska bli än mer hållbar och konkurrenskraftig. Jag hoppas också få arbeta med samarbetsföretaget, Laerdal Medical, för att ta produkten vidare till nästa steg, säger Shuai Li.

Med CANNE blev Shuai Li Sveriges nationella vinnare av James Dyson Award, ett internationellt designpris som främjar nästa generations designingenjörer. Den 17 november offentliggörs den internationella vinnaren samt vinnaren av hållbarhetspriset.

Utforska CANNE i projektgalleriet för UID21

För mer information, kontakta gärna:

Jens Persson