Publicerad: 2004-04-07

Högskoleprovet i Umeå ökade med 200 provdeltagare

NYHET Omkring 2000 personer var anmälda till högskoleprovet i Umeå universitets provregion. Det var en ökning med 11,5 procent, 200 personer, jämfört med vårprovet 2003.

Provdagen den 3 april hade 1 934 personer anmält att de ville göra provet i Umeå universitets regi. Universitetet ansvarar för högskoleprovet i provorterna Lycksele, Nordmaling, Robertsfors, Skellefteå, Storuman, Umeå, Vasa (Finland) , Vilhelmina och Vännäs.

– Antalet efteranmälningar blev rekordstort, 400 stycken. Det tyder på att för många är informationen om att de behöver göra provet dold, säger Lennart Olofsson, studievägledare och ansvarig för genomförandet av Högskoleprovet vid Umeå universitet.

Antalet provdeltagare i det anpassade provet ökade också.– Vi satte nytt deltagarrekord i det anpassade provet för dyslektiker och svagt synskadade i Umeå, 28 personer genomförde provet, berättar Lennart Olofsson.
– Än fler var aktuella för det anpassade provet men de personer som utreder om man har rätt att delta i ett anpassat prov är för få, de hinner helt enkelt inte med.

Det finns ännu inga siffror som visar hur många som slutligen anmälde sig att göra provet i hela landet. De siffror på omkring 47 000 provdeltagare som presenteras tidigare visade de som anmält sig innan sista anmälningsdag 15 februari. Det finns heller inga uppgifter ännu på hur många som faktiskt kom till provlokalen och skrev sitt prov.

Redaktör: Carina Dahlberg