Publicerad: 2012-05-14

Högt söktryck till psykologprogrammet med inriktning mot idrott

NYHET Intresset för att kombinera psykologi och idrott i en yrkesutbildning är något som fler och fler har fått upp ögonen för under de senaste åren. Statistik kring antagningssiffrorna för kommande hösttermin visar att antalet sökande till psykologprogrammet med inriktning mot idrott ökar rejält.

Per utbildningsplats är det 14,6 sökande till höstterminen 2012, vilket är en markant ökning jämfört med förra året då det var strax över 10 sökande per plats.

- Denna ökning kan bero på att de första kullarna nu är klara med sin utbildning och börjar synas ute i samhället, säger Mattias Lundberg, studierektor för psykologprogrammen vid Umeå universitet och fortsätter:

- Det kan även bero på att efterfrågan av psykologens kompetens inom idrotten blivit mer efterfrågad. Man har insett att en femårig psykologutbildning är en nödvändig grund för att kunna hantera de utmaningar som idrottspsykologin innehåller.

Undantaget kommande hösttermins stora uppgång visar de senaste årens stigande siffror att programmet stadigt blir alltmer populärt.

Läs mer om utbildningsprogrammet psykologprogrammet med inriktning mot idrott

Redaktör: Anna Svanbeck