Publicerad: 2011-09-13

Höstens vetenskapsluncher på Kafé Station

NYHET World of Warcraft, hållbar utveckling och läkarintyg i sjukförsäkringen är några av de ämnen som blir föremål för frågor när tio forskare från Umeå universitet presenterar sin forskning på Kafé Station under hösten – med start den 15 september.

– Vetenskapsluncherna är uppskattade både av en vetgirig allmänhet och av universitetets forskare. Luncherna ger forskarna en möjlighet att på ett enkelt och direkt sätt presentera en liten del av sin forskning för Umeåborna. Det är viktigt att vi har ett antal mötesplatser där forskare och allmänheten träffas, där det också ges utrymme för frågor och dialog, säger Marianne Sommarin, vicerektor för forskningsfrågor vid Umeå universitet.

Med höstens program går arrangemanget in på sin elfte termin.

Föredragen äger rum på Kafé Station i centrala Umeå på torsdagar klockan 12.15 och pågår i 20 minuter, efteråt finns tid för frågor.

Pressen hälsas välkomna!

Vetenskapsluncherna arrangeras av informatörerna vid universitetets fyra fakulteter samt Umeå School of Education.

Läs mer om programmet hösten 2011

Frågor kring arrangemanget besvaras av:

Eva Stoianov,
informatör på Umeå School of Education,