Publicerad: 2010-09-28

Höstens vetenskapsluncher på Kafé Station

NYHET Mobbning, hormoner, panikbehandling, miljöföroreningar och drottning Maria Eleonora. Det är några av ämnena på höstens vetenskapsluncher, som startar den 30 september.

Jag tycker att det är väldigt roligt att vetenskapsluncherna har blivit så populära. Både för Umeå universitet och de enskilda forskarna är det viktigt att vi når ut till allmänheten med en del av all den fantastiskt spännande och mycket varierande forskning som pågår här. Det är ju skattebetalarna som till största del finansierar den svenska forskningen och då ska de också få en möjlighet att ta del av den, säger Marianne Sommarin, vicerektor för forskningsfrågor vid Umeå universitet.

Föredragen äger rum på Kafé Station i centrala Umeå på torsdagar klockan 12.15 och pågår i 20 minuter, efteråt finns tid för frågor. Fri entré. Ett tips till besökarna är att köpa eventuellt fika eller lunch i god tid i förväg.

Vetenskapsluncherna arrangeras av informatörerna vid universitetets fyra fakulteter samt Umeå School of Education.

Program hösten 2010

Frågor kring arrangemanget besvaras av: Camilla Nilsson, informatör vid den samhällsvetenskapliga fakulteten, Umeå universitet Telefon: 090-786 62 28
E-post: camilla.nilsson@adm.umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall