Publicerad: 2006-05-16

Humanister granskar: Vems kultur? (Kulturnatta i Umeå)

NYHET Slöjdebatten, Muhammed-karikatyrerna och moskéfrågan väcker frågor om identitet, kultur, religion och nationalitet. Under Kulturnatta i Umeå ger forskare från humanistiska fakulteten några perspektiv och samtalar med publiken.

Medverkar gör idéhistoriker Mohammad Fazlhashemi, religionsvetare Tomas Lindgren och Elin Wikström, konstnär och professor vid Konsthögskolan. Dekanus Britta Lundgren inleder. Mellan och efter de korta inläggen finns plats för frågor. Från klockan 20.30 blir det musik i ljusgården. Varmt välkommen!

Tid: 20 maj (Kulturnatta) kl 19.00–ca 20.30
Plats: Stadsbibliotekets ljusgård

Britta Lundgren, dekanus vid humanistiska fakulteten, hälsar välkommen.

"Etnocentrism, kultur och religion"

Religionsvetaren Tomas Lindgren diskuterar vad det kan betyda att Sverige är ett mångkulturellt och mångreligiöst samhälle och hur man kan förstå människors reaktioner i mötet med den Andre utifrån ett religionspsykologiskt perspektiv. I inlägget diskuteras dels förhållandet mellan kultur och religion, dels etnocentrism, stereotyper och fördomar som mänskliga reaktioner.

"Hur formas våra föreställningar om De Andra (muslimer)?"

Idéhistoriker Mohammad Fazlhashemi tar sin utgångspunkt i den lokala debatten och Integrationsbarometern som publicerades i höstas. I båda sammanhangen framkommer en djup misstro mot muslimer. I inlägget redovisas några förklaringsmodeller till hur föreställningarna om muslimer utformas.

"Stockholms stadshus med den islamska halvmånen i topp"

Elin Wikström, konstnär och professor vid Konsthögskolan, ger exempel från samtidskonsten på konstnärer som reagerar mot generalisering av etniska minoritetsgrupper.

Redaktör: Helena Vejbrink