Publicerad: 2016-11-28

Humtankpriset 2016 till Mohammad Fazlhashemi

NYHET Humtankpriset 2016 går till Mohammad Fazlhashemi, författare och professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet. Han disputerade vid Umeå universitet 1994 och var professor i idéhistoria vid humanistiska fakulteten fram till 2013.

Mohammad Fazlhashemi
Foto: Mattias Pettersson, Umu

Juryns motivering lyder: "Med djupa kunskaper, mod och ödmjukhet är Mohammad Fazlhashemi en oumbärlig röst i den offentliga debatten om islam, islamism och islamofobi, om tro och vetande. I tider av tilltagande faktaresistens och lögn personifierar han den humanistiska kunskapens betydelse för samhällsklimatet. Utan kombinationen av historisk vetenskap och humanism har vi dåliga redskap för att förstå vår samtid och bemästra framtiden."

Mohammad Fazlhashemi har på senare år kommit ut med böckerna Tro eller förnuft i politisk islam (2011), Den arabiska våren. Folkets uppror i Mellanöstern och Nordafrika (2013, 2014) samt Islams dynamiska mellantid. Muslimsk idéhistoria mellan guldåldern och framväxten av politisk islam (2016).

Priset delades ut vid en cermoni i anslutning till årets Forsskålsymposium i Uppsala den 24 november.

Pristagaren utses av en jury bestående av Roine Viklund från Humtank, kulturjournalisten och författaren Ulrika Knutson, Kay Glans, chefredaktör för tidskriften Respons, och affärsmannen Robert Weil.

Redaktör: Per Melander