Publicerad: 2019-08-27 Uppdaterad: 2023-09-13, 16:39

Hundratals internationella studenter välkomnas till universitetet

NYHET Onsdagen den 28 augusti välkomnas nya internationella studenter från hela världen till universitetet. För att underlätta ankomsten och ge studenterna ett positivt första intryck, ordnas en Orientation.

–      Vi ser fram emot att välkomna de nya internationella studenterna och ge dem en bra introduktion till Umeå universitet, säger Jessica Bergström Grahn, kommunikatör på International Office.

För de studenter som har boende genom International Housing Office, har ett mottagande redan påbörjats. De som anlände den 26 augusti och de som anländer den 27 augusti med flyg, tas emot på Umeå Airport där de får busstransport till Infocenter för att hämta ut nycklar till sitt studentrum. Därefter väntar taxiskjuts till boendet.

Den 28 augusti kl. 13 startar Orientation i Aula Nordica. Eftermiddagen bjuder bland annat på en introduktion till det svenska studiesystemet och en inblick i svensk kultur. Genom Buddy Programme anordnas sociala aktiviteter, bland annat ett Campus Race och en City Challenge, så att studenterna både lär sig att hitta men också lär känna varandra. Aktiviteter inom Buddy Programme fortgår under läsåret.

Program för Orientation

Frågor? Kontakta gärna