Publicerad: 2008-11-28

Hur gör man när man mäter kunskap?

NYHET Blev du förvånad över vilket betyg du fick senaste gången du gjorde ett prov? Det kanske inte är så konstigt, för betyg och bedömning av kunskap är ett knepigt område. Det berättade Christina Wikström och Peter Nyström på en föreläsning den 27 november.

På institutionen för beteendevetenskapliga mätningar forskar Christina Wikström och Peter Nyström bland annat om hur lärare sätter betyg, vad betygen egentligen mäter, och vad betygen betyder för de som får dem.
– Det är skillnad i vilka betyg man får beroende på om man är man eller kvinna, och beroende på vilken socialgrupp man tillhör. Men varför dessa skillnader finns vet man inte, berättar Christina Wikström.

Svår uppgift för läraren

Alla som har blivit bedömda vet hur viktiga betyg kan vara, både för ens framtida karriär, men också för självkänslan. Trots detta finns det alltså begränsad forskning om vad det beror på att elever får det ena eller andra betyget. Och för en lärare är det inte helt lätt att veta om en bedömning av en elev är bra eller inte:
– När man sätter betyg eller gör en bedömning av någon måste man fråga sig, bedömer jag rätt saker? Skulle en annan lärare bedöma på samma sätt? Finns det tillfälligheter i studentens liv som påverkar resultatet, man kanske har sovit dåligt natten innan tentan? Detta är saker som man måste tänka på när man bedömer en students kunskaper, och när man utformar prov, menar Peter Nyström.

Högaktuell forskning

Forskningen på institutionen för beteendevetenskapliga mätningar är högaktuell just nu. Skolminister Jan Björklund vill införa fler betyg tidigare i skolan.
– Man måste komma ihåg att betygen i sig inte betyder något. Kan en elev inte läsa kan han eller hon fortfarande inte göra det om man ger eleven en femma i svenska. Det är hur själva bedömningen görs som är det intressanta, säger Peter Nyström.

Här kan du läsa mer om forskningen som bedrivs vid institutionen för beteendevetenskapliga mätningar.

Redaktör: Elin Andersson