Publicerad: 2013-08-23

Hur kvalitetsutvärderingssystem påverkar högre utbildning

NYHET Agneta Hult och Joakim Lindgren, båda från Pedagogiska institutionen vid Umeå universitet, ingår i en forskningsgrupp som nu börjar undersöka hur det mycket omdiskuterade kvalitetsutvärderingssystemet för högre utbildning påverkar utbildningar och undervisning.

Gruppen leds av Christina Segerholm från avdelningen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet. Vidare ingår Anders Olofsson, avdelningen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet samt Linda Rönnberg, Statsvetenskapliga institutionen vid Umeå universitet.

Projektet "Utvärdering som styrning i högre utbildning i Sverige" är till största delen finansierat av Vetenskapsrådet och planeras att pågå under fem år.

- Vi är oerhört glada att starta det här projektet nu och det blir en spännande utmaning bland annat eftersom sådana här system ständigt förändras, säger Christina Segerholm.