Publicerad: 2019-10-03

I mötet föds nya idéer på Företagsforskarskolan

NYHET Företagsforskarskolans stora workshop 24 oktober välkomnar alla nuvarande, tidigare och framtida samarbetspartners i Företagsforskarskolan. Under dagen kan intresserade också träffa doktorander som visar upp sina projekt i form av postrar i KBC-fiket.

Text: Ingrid Söderbergh

– Workshoppen är en jätteviktig mötespunkt så att alla i Företagsforskarskolan får tillfälle att träffas och diskutera. Det är i mötet nya idéer föds. Våra doktorander presenterar också sina forskningsprojekt på postrar i KBC-fiket så att alla anställda kan komma och se vad vi gör, säger professor Anna Linusson, föreståndare för Företagsforskarskolan vid Umeå universitet.

Sedan 2008 har Företagsforskarskolan registrerat 66 doktorander i forskningsprojekt inom ett brett spektrum av ämnen, i samarbete med externa partners från industri, offentlig sektor eller samhällsorganisation.

Workshoppen, som arrangeras av Företagsforskarskolans samordnare Benkt Wiklund vartannat år, avser att sammanföra alla doktorander, handledare och externa parter under en hel dag under ett särskilt tema. Detta är den tredje workshoppen i ordningen.

Årets tema Outreach and collaboration – for whom and for what purpose? syftar till att öppna för diskussioner om hur forskningssamarbete genomförs. Tillsammans kommer deltagarna att ta itu med styrkor och svagheter i forskningssamarbeten, hur man gör dem framgångsrika och Företagsforskarskolans roll som en samarbetsplattform för utbildning av framtida forskare.

– Jag hoppas på lite nya utmanande tankar och diskussioner. Workshoppen har ju ett spännande tema om forskningssamarbeten. Sen vore det kul om många stannar till och kollar på posterutställningen, så att fler får se och höra om doktorandernas forskning, säger Anna Linusson.

Föreläsningar och diskussioner hålls på engelska och moderator är Anna Linusson.

Hela programmet i universitetets kalendarium

Om Företagsforskarskolan:

Umeå universitets Företagsforskarskola för samverkan och innovation är en fakultetsövergripande forskarskola som bygger på ett samarbete mellan Umeå universitet och en extern organisation eller ett företag. Doktoranden får också ett skräddarsytt akademiskt kurspaket.

Syftet är att öka doktorandernas anställningsbarhet, självständighet och innovationsförmåga samt öka kunskap och innovation i samhället.

www.umu.se/foretagsforskarskolan