Publicerad: 2012-04-04

Icelab-forskning upphöjd av fysiktidskrift

NYHET Modellen ”Random Group Formation” (RGF) som utvecklats av forskare vid Icelab på Umeå universitet, kan förklara varför vitt skilda fenomen som rikedom, städers storlek eller hur vissa ord förekommer i en text är fördelade på samma till synes orättvisa sätt. Men hjälp av modellen har forskargruppen bland annat spårat Kim, det vanligaste efternamnet i Korea, 1 500 år tillbaka i tiden.

I fjol publicerade de sina rön om modellen i vetenskapstidskiften New Journal of Physics. Artikeln med titeln ”Zipf´s law unzipped”, som författats av Seung Ki Baek, Sebastian Bernhardsson och Petter Minnhagen, har nu av tidskriften utnämnts till en av årets bästa. Som IOP select är den en av årets 64 mest nedladdade och citerade artiklar i New Journal of Physics.

Dessutom har en artikel i tidskriften Nature News and Views, där umeforskarnas studie beskrivs av Lada Adamic, utsetts att ingå i Editors select of year 2011.

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.
Icelab är en tvärvetenskaplig miljö, där forskare i ekologi, miljö och geovetenskap, fysik, matematik och matematisk statistik möts över ämnesgränserna.

För mer information, kontakta gärna:

Petter Minnhagen, professor, institutionen för fysikTelefon: 090-786 51 33
E-post: petter.minnhagen@physics.umu.se