Publicerad: 2016-09-19

ID-student medverkar i Google Summer of Code

NYHET I sommar har Christian Fischer som läser sista året på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design (ID) deltagit i Google Summer of Code (GSoC).

GSoC är ett program inriktat på att få fler studenter att utveckla öppen källkod. Studenterna arbetar tillsammans med en organisation som använder öppen källkod i ett 3 månader långt projekt under sommaren.

Christian samarbetade med Open Bioinformatics Foundation (OBF) där han specifikt arbetade med genombrowsern Biodalliance i GeneNetwork2, för att forskare inom biologi och medicin enkelt ska kunna visualisera information om gener. OBF valde ut en student som de ville arbeta med och det är troligtvis Christians intresse för funktionell programmering som gjorde att de fastnade för honom. Totalt var det över 5000 studenter som ansökte om att vara med och ca 1200 fick plats i programmet.

I torsdags var Christian på UmU och presenterade sitt arbete i sommaren för de nya studenterna på ID och i höst fortsätter han arbeta med OBF och besöker dem på University of Tennessee i Memphis.

Redaktör: Karin Fahlquist