"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2015-02-03

Idéer grillas i Örnnästet

Anna Palmér presenterar sin och kurskompisen Lina Sundbergs vinnande idé, plattformen Comtest som underlättar för föreningar att genomföra tävlingar, för panelen i Örnnästet.

Kursfinal i annorlunda miljö för civilingenjörsstudenter

Vad räknar du med för omsättning? Vem ska vilja köpa din tjänst. Civilingenjörsstudenterna i interaktion och design får det hett om öronen när näringslivsföreträdarna i Örnnästet synar deras affärsidéer.

Scenen är ett rum i Rex konferensvåning i gamla rådhuset. Äkta mattor, bröstpaneler och högt i tak för tankarna till styrelserummens värld. Det är där studenterna en och en får ”pitcha” sina idéer inför en panel av erfaret industrifolk. Två minuter får de på sig. Punkt. Sedan ställer panelen frågor i ytterligare några minuter.
Övningen är inspirerad av tv-programmet Draknästet och slutkläm på en kurs i Affärsmässig tjänstedesign och teknikutveckling som pågått under hela terminen. Studenterna har successivt utvecklat sina idéer, researchat marknaden och tagit fram en affärsplan.

Joachim Jillhed, regionchef vid Sigma Industry, är en av näringslivsföreträdarna i Örnnästet. Han tycker att det är spännande och intressant att få möta studenterna.
– Vi har jobbat tillsammans på den här kursen i tre år nu och man kan se en stor utveckling. Studenterna blir bättre och bättre rustade för varje år, säger han.

”Vad är grejen?”
Det är viktigt att näringslivet deltar i utbildningen, tycker han. Det bidrar till att göra studenterna bättre förberedda för yrkeslivet. Morgondagens ingenjörer behöver mer än tekniskt kunnande inom sitt fält, det krävs också affärsmässigt tänkande.

Martin Lärka berättar om sin innovation, ett digitalt brädspel.
– Det finns ett liknande spel, förklarar han för panelen. Tanken är att man lägger sin Ipad i mitten och den känner av hur spelarna går på spelplanen.

Först att kliva in i Örnnästet är Martin Lärka. Hans idé handlar om ett digitalt brädspel, en kombination av dataspel och traditionellt sällskapsspel med spelplan på köksbordet att samlas runt. En surfplatta som läggs i mitten driver spelet framåt mer avancerat än en tärning.

Efter hans två minuter haglar frågorna: Investeringskostnad? Omsättning? Hur funkar spelet, rent tekniskt? Vilka är målgruppen?– Varför ska de vilja köpa spelet, vad är det som är grejen, undrar Tord Berggren, Struktur Design.
– För att det är roligt och socialt, säger Martin Lärka. Vill man kan man köra solospel också med sin Ipad, men helst ville jag ha ett spel där man samlas i en ring.

Elin Nilssons idé är en lärplattform på nätet där vem som helst kan lägga upp kurser, till exempel i hur man lär sig spela gitarr. – En sådan plattform är ett sätt att göra kunskap mer öppet och tillgängligt, säger hon.

I en knubbig skinnsoffa utanför väntar Elin Nilsson på sin tur. Hon ska presentera ”Lära”, en onlineplattform där vem som helst kan lägga upp kurser och instruktionsvideor, till exempel i hur man spelar gitarr. Användarna kan botanisera bland kurserna och betalar bara om de tycker kursen är bra.

Du ska snart presentera idén för företagarna, hur känns det?
– Väldigt roligt och lite nervöst. Det ska bli intressant att höra vad de tycker om idén, speciellt som jag har en betalningsmodell som kanske inte är så affärsmässig enligt det traditionella sättet att allt har ett bestämt pris.

Armband med allt för träningen
Förmiddagen rullar på. Studenterna småpratar i sofforna eller vankar omkring, tyst repeterande sin pitch. De som kommer ut från Örnnästet är påtagligt lättade, stämningen i rummet blir mer och mer avslappnad.

Mikaela Berg tar ett djupt andetag inför panelen och inleder sedan med en fråga:– Visste ni att över 50 procent av de som har träningskort på Iksu ibland glömmer låset till skåpet?
Hon och kurskompisen Anna Viklund har skissat på ett system där allt man behöver för sin träning finns i ett armband med rfid-tagg – inpassering, bokade pass, mätdata som till exempel puls under träningen och vilka vikter man använt i gymmet och låsning av skåp i omklädningsrummet.

Anna Viklund och Mikaela Berg är nöjda med sin presentation. Det var lite nervöst, men samtidigt roligt, tycker de.
– Man är inte riktigt van att bli grillad på det sättet, säger Anna. Man fick vara lite kreativ och försöka hitta lösningar under tiden man svarade.

Efter presentationen är de nöjda.
– Jag tyckte det var roligt, säger Anna Viklund. Man är inte riktigt van att bli grillad på det sättet. Man fick vara lite kreativ och försöka hitta lösningar under tiden man svarade. De frågade mycket om grejer vi inte tänkt på.

Vad tycker ni om kursen som helhet?
– Verkligen bra! Man är van att fokusera på det tekniska, designen. Vi jobbar aldrig så här mycket med själva idén, affärsmodellen, hur man ska nå ut och marknadsföra och hur man ska ta betalt, säger Mikaela Berg.

Hur föddes er idé?– Vi började tänka på vad vi själva upplevt för problem på Iksu, säger Anna.– Ja, man glömmer kortet och måste skriva ut lappar för bokade pass och bära runt på. Vi ville ersätta det med en enda grej, säger Mikaela.
Att idén har framtidspotential tycker de att de fått kvitto på i samtal med Iksu. Träningsanläggningen hade redan funderat på ett liknande system.

Tror ni att ni själva kommer att ta idén vidare?– Det är så himla stora system, det är nog lite mycket för två nyutexaminerade att utveckla, säger Anna.
– Men, jag tror absolut att det här kommer att bli stort i framtiden, det är bara en tidsfråga, säger Mikaela.

Efter presentationerna överlägger Örnnästet. Vinnande ur leken går Anna Palmér och Lina Sundberg med sin idé om ett system för att koordinera tävlingsevent. Vill de kan de få hjälp av näringslivsföreträdarna i panelen att vidareutveckla sin idé och pröva den i företagsidétävlingen Venture Cup.

Text: Anna-Lena Lindskog
Foto: Ulrika Bergfors Kriström

Örnnästet är sista inslaget i kursen om affärsmässig tjänstedesign och teknikutveckling. För att få övningen mer realistisk och studenterna rejält på tårna håller man till i Rex konferensvåning i gamla rådhuset i Umeå.
Bakre raden: Andreas Bolzyk, Karl Petersson, Martin Lärka, Elin Nilsson, Fredrik Odeblad och Lisa Sundberg. Längst fram: Mikaela Berg, Anna Viklund och Anna Palmér.
Anna Palmér har bara två minuter blankt på sig att berätta om sin affärsidé. Sedan haglar frågorna från panelen under ytterligare några minuter.
Thomas Mejtoft förklarar turordningen i Örnnästet. Studenterna får två minuter var att ”pitcha” sin affärsidé för näringslivsföreträdarna från Sigma Industry och Struktur Design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog