Publicerad: 2024-04-08 Uppdaterad: 2024-04-12, 12:33

Idrott och inkludering i fokus under besök av tysk professor

NYHET Nyligen har Pedagogiska institutionen haft besök av Florian Kiuppis, professor i teori, begrepp och metoder för inkluderande utbildning vid Catholic University of Freiburg samt officiellt certifierad Baskin-tränare.

Under sitt besök träffade han bland annat studenter från idrottslärarutbildningen vid Umeå universitet för att introducera dem till den innovativa idrotten Baskin och dess principer för inkludering. Baskin är en variant av basketboll som betonar individuell anpassning för inkludering av människor med olika förmågor och bakgrunder. Ursprungligen introducerades idrotten på experimentell nivå år 2003 och sedan på nationell nivå i Italien 2010. Konceptet bakom Baskin är unikt i sitt tillvägagångssätt, där spelet anpassas efter individerna istället för att kräva att spelarna anpassar sig till idrotten.

Utöver detta höll Florian en föreläsning med titeln "The Nordic experience of inclusive and special education: distinctive and diverse approaches to social and educational values and practices", där han diskuterade olika tillvägagångssätt för sociala och utbildningsmässiga värden och metoder. Han betonade vikten av att koppla samman forskning och praktik inom områden som specialpedagogik, idrott och inkludering på internationell nivå, vilket speglar hans egna intressen och samarbetet med Kim Wickman, Madelene Nordlund, Lotta Wikström och Malin Andersson samt profilområdet specialpedagogik vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet.

Under sin vistelse i Umeå fick Florian även uppleva Umeås charm och gästfrihet. Han utforskade stadens sevärdheter, inklusive en promenad vid Nydalasjön och ett besök på Bildmuseet. Han fick även möjligheten att prova Västerbottensost, som han omedelbart föll för. På frågan om hans intryck av staden var han mest imponerad av invånarnas vänlighet, som stod i skarp kontrast till förväntningarna på den kalla och långa nordiska vintern.

Florians besök har inte bara berikat institutionens forskningsmiljö med nya idéer och perspektiv inom inkluderande utbildning och idrott, utan har också fördjupat samarbetet mellan Umeå universitet och Catholic University of Freiburg. Hans erfarenheter och insikter förväntas leda till fortsatt utveckling inom området för inkludering i utbildning och idrott, vilket kommer att gynna studenter och forskare både lokalt och internationellt.