Publicerad: 2018-04-12

Idrottsforskare Magnus Ferry delaktig i planeringen av Universiaden 2021

NYHET Universiaden är en av världens största idrottstävlingar och kallas även i folkmun för Student-OS. Magnus Ferry, lektor vid Pedagogiska institutionen och forskare inom Idrottshögskolans nätverk, befinner sig nu i Lucerne, Schweiz, på det första FISU möte inför Universiaden 2021.

Universiaden har arrangerats vartannat år sen starten 1959 och är uppdelad i en Sommaruniversiad (vanligtvis under juli/augusti) och en Vinteruniversiad (vanligtvis under jan/feb). Tävlingarna håller högsta internationella klass och brukar fungera som förberedelse inför kommande landslagsuppdrag och andra stora internationella mästerskap. Evenemanget har inga kopplingar till den olympiska rörelsen, men brukar i folkmun kallas för Student-OS. För att få delta i Universiaden måste man vara mellan 17 och 28 år och bedriva postgymnasiala studier. Sveriges Akademiska Idrottsförbund ansvarar för nomineringar och anmälningsförfarande i samråd med respektive SF.

Just nu befinner sig Magnus Ferry, universitetslektor vid Pedagogiska institutionen och forskare inom Idrottshögskolans nätverk, i Schweiz för att delta i det första FISU-mötet inför Universiaden 2021. Magnus har tillsammans med sina FISU-kollegor träffat de lokala arrangörerna, besiktat möjliga arenor och har bland annat börjat lägga ett grovt schema för tävlingarna.

Läs mer om Universiaden

Redaktör: Anna-Karin Eriksson