Publicerad: 2015-12-04

Idrottsforskare vid Umeå universitet beviljas CIF-medel

NYHET Centrum för Idrottsforskning, CIF, har tagit beslut om tilldelning av beviljat forskningsbidrag för år 2016. 1 014 000 kr beviljas till forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk.

CIF:s styrelse tog 30 november-1 december beslut om tilldelning av projekt, tjänster och organisationsstöd 2016. Följande forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk har beviljats CIF-anslag.

Per Stål, Universitetslektor vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi, beviljas 100 000 kr för sitt projekt "Effects of HIT on capillary growth, angiogenic regulators, glucose tolerance and aerobic.

Inger Eliasson, Universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, beviljas 169 000 kr för sitt projekt "Emotional abuse in Swedish child sport - existence, experiences and effects".

Jonny Hjelm, Professor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier, beviljas 259 000 kr för sitt projekt "Föreningsidrottens demokratifostran".

John Jansson, Universitetslektor vid Institutionen för psykologi, har beviljats 191 000 kr för sitt projekt "Idrottsprestation, skola och hälsa för elitidrottande gymnasieungdomar".

Charlotte Häger, Professor vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, beviljas 100 000 kr för sitt projekt "Knee function after ACL Injury - predisposition, rehabilitation and improved evaluation".

Carl-Johan Boraxbekk, Universitetslektor vid Enheten för demografi och åldrandeforskning vid Umeå universitet, har beviljats 195 000 kr för sitt projekt "HIT - Do or don´t for older people?"

Redaktör: Anna-Karin Eriksson