Publicerad: 2017-04-19

Idrottshögskolan i samverkan med lokala föreningar med elitidrottsverksamhet

NYHET Idrottshögskolan har förnyat samverkansavtal beträffande elitidrott och studier med tio föreningar med elitidrottsverksamhet i Umeå. Avtalen sträcker sig tom 2018-12-31.

Följande föreningar har Idrottshögskolan tecknat samarbetsavtal med:

• IBK Dalen
  • IKSU innebandy
  • IF Björklöven
  • IFK Umeå
  • Thorengruppen
  • Umeå City IBK
  • dominate basket
  • Umeå IK FF
  • Umeå SS

Enligt avtalet ska Idrottshögskolan under avtalsperioden bland annat utbilda studieansvarig i föreningarna samt finnas tillgänglig för föreningen i frågor rörande elitidrott och studier. Idrottshögskolan ska stötta och serva föreningens studerande spelare och tränare i enlighet med Umeå universitets policy för kombinationen elitidrott och studier.

Varje förening utser inom sig en person som fungerar som studieansvarig inom sin förening och som även är kontaktansvarig mot Idrottshögskolan. På olika sätt hjälps föreningarna och idrottshögskola åt att marknadsföra samarbetet. Ambitionen med avtalen är även att skapa mer samverkan mellan idrottsutbildningarna och föreningarna samt att involvera föreningarna i fler idrottsforskningsprojekt.

- Samarbetet med de lokal idrottsföreningarna är framförallt viktigt då vi ser att de för de enskilda elitaktiva underlättar mycket när föreningen och universitetet samverkar för att hjälpa dem att klara av den pressade situation som det innebär att vara elitidrottare och student. Vår ambition är att arbeta för en hållbar/hälsosam prestations- och personlig utveckling för de elitaktiva som väljer att studera vid Umeå universitet eller vid SLU i Umeå,  säger Pernilla Eriksson, bitr. föreståndare Idrottshögskolan.

Läs mer om Idrottshögskolans samverkan med lokala idrottsföreningar

Redaktör: Anna-Karin Eriksson