Publicerad: 2015-05-18

Idrottshögskolans dag 22 maj

NYHET Idrottshögskolan satsar på att sprida aktuell idrottsforskning som producerats av forskare med koppling till en rad olika idrottsrelaterade ämnen, och anordnar därför en konferens på Umeå universitet. Press och allmänhet hälsas välkomna!

– Vi vill att studenter, idrottsledare och allmänheten ska få möta de idrottsforskare som finns på Umeå universitet. Detta i syfte att inspirera, ge kunskap och skapa kontakter mellan akademin och idrotten, säger Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan.

20 forskare kommer under dagen att hålla en kort presentation om sin forskning. På programmet finns bl.a. följande föreläsningsrubriker: "Vem är bäst? Om uttagningar inom elitidrotten", "Bättre golfrutiner av tränarens feedback", "Ideologi och praktik - en studie av idrottsledares uppfattningar om god barnidrott", "Molekylära kartor visar vägen mot bättre hälsa och prestation", "Ett forskningsprojekt om att vara föräldratränare och tränarbarn", "Idrottslabbet: en core facility för Umeå universitet".

Konferensen vänder sig till anställda och studenter vid Umeå universitet, men även till idrottsföreningar, allmänhet och press.

Under dagen finns möjlighet för pressen att träffa ett par av föreläsarna. De finns på plats i Hörsal E i Humanisthuset kl. 12.15 för att svara på frågor. Då finns även möjlighet att ställa frågor till Idrottshögskolans föreståndare Tor Söderström. Här är en kort presentation av dessa föreläsare:

Eva Tengman forskar kring konsekvenser och besvär efter korsbandsskador, vilket är vanligt bland unga idrottsaktiva personer. Hon har bland annat kommit fram till att korsbandsskador ger negativa långtidskonsekvenser när det gäller knäfunktion, aktivitetsnivå, muskelstyrka och rörelsemönster. Detta oavsett om skadan enbart har behandlats med fysioterapi eller i kombination med operation. Eva forskar även om vad som karakteriserar god knäfunktion och hur man kan mäta knäfunktion.

Henrik Antti bedriver forskning inom fälten metabolomik och bioinformatik med målet att förstå människors hälsa och sjukdomar.  Forskningen handlar om att utvinna viktig information från data som beskriver vår ämnesomsättning (metabolism). Med hjälp av hans forskning kan man orientera sig mot en ökad förståelse av komplexa molekylära processer i cellen, samt finna mönster av metaboliter (små molekyler) som pekar ut vägar mot exempelvis bättre hälsa och prestation.

Konferensen

Tid: 22 maj, kl. 9.00- 15.15
Plats: Hörsal E och F, Humanisthuset, Umeå universitet

Läs mer om programmet under dagen, här finns även information om anmälan för allmänheten:

För mer information, kontakta:

Namn: Taru TervoTelefon: 072- 577 92 94
E-post: taru.tervo@umu.se