Publicerad: 2016-10-07

Idrottsstudent med intresse för att göra skillnad i idrotten

NYHET I Västerbottens-Kuriren den 3 oktober fanns ett stort ”Ung i dag reportage” om Tatiana Håkansson, student vid Idrottsvetenskapliga programmet med rubriken ”Hon vill göra skillnad i idrotten”. Tatiana har under sina levnadsår råkat ut för rasistiska påhopp, såväl inom skolans som idrottens värld. När skador satte stopp för hennes fotbollskarriär beslutade hon sig för att läsa Idrottsvetenskapliga programmet vid Umeå universitet och med stort engagemang arbeta för att göra skillnad i idrotten.

Västerbottens-Kuriren 161003

Tatiana Håkansson föddes i Brasilien och tillbringade sina sex första levnadsår på ett barnhem i Brasilien innan hon adopterades till Göteborg. Det blev inte helt enkelt för henne att kliva in i den svenska skolans värld, hon behärskade inte det språket och såg dessutom annorlunda ut i jämförelse med många andra barn.

Redan som liten var hon duktig att spela fotboll och fick en plats där hon kunde hävda sig. Hon var en lovande talang och gick på ett elitidrottsgymnasium i Göteborg. Tatiana berättar att idrotten var en stor glädjekälla i hennes liv, men att hon även inom idrottens värld råkade ut för rasistiska påhopp – trots starkt stöd från sitt fotbollslag och sin förening. När skador satte stopp för hennes idrottskarriär kände Tatiana att hon har mer att tillföra idrottens värld. Hon hade hört mycket gott om Idrottsstaden Umeå och sökte till Idrottsvetenskapliga programmet vid Umeå universitet.

- Jag ville göra skillnad, göra något för idrotten och beslutade mig för att läsa vid Idrottsvetenskapliga programmet vid Umeå universitet, säger Tatiana till VK 161003. Tatiana har försökt lyfta fram hur rasismen ser ut inom idrotten. Sin C-uppsats skrev hon om invandrare och hur idrott kan bli en integrationsarena för nyanlända.

Efterfrågad idrottsstudent

För tre år sedan ställde Idrottsstudenten Tatiana Håkansson sig upp och höll ett tal mot de nazister som tågade igenom Umeå. Det var startskottet som förändrade hennes liv, numera tar hon i högre grad ställning när det gäller rasism, normkritik och adoption. Efter sitt tal mot nazisterna började ett hektiskt liv för Tatiana som började engagera sig i Ungdom mot rasism. Redan efter sex månader satt hon med i den nationella styrelsen. Hon har efter sitt tal fått så många föreläsningsuppdrag att hon skapat ett eget företag och tillbringar sina helger med att åka runt i landet för att föreläsa och tycker att det är enormt viktigt att tala om utanförskap. I samband med den stora flyktingströmmen hösten 2015 startade Tatiana dessutom tillsammans med Derya Koyuncu ”Refugees Welcome Umeå” för att möta och hjälpa bl.a. flyktningar som kom med tåg till Umeå. I samband med Internationella Kvinnodagen i år utnämndes Tatiana som en av Västerbottens mest framgångrika kvinnor inom kategorin Organisationer genom sitt skapande av Refugees Welcome Umeå.

Tatiana är 24 år och mycket efterfrågad, hon behöver prioritera vad hon ställer upp på. Den närmaste tiden kommer hon att satsa på sina studier.
- För fyra år sedan skrev jag brev till mig själv och lade upp följande riktlinjer: ”Plugga, bli klar med utbildningen, skaffa nätverk, var inte rädd för att be om hjälp”. Det är precis vad jag har gjort, säger Tatiana till VK 101003.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson