Publicerad: 2018-05-22

Idrottsstudenter arrangerade Välgörenhetsloppet till förmån för rörelsehindrade barn och ungdomar

NYHET Välgörenhetsflåset är ett lopp som anordnas varje år av studenter vid Idrottsvetenskapliga föreningen med syfte att samla in pengar till välgörande ändamål. Årets arrangemang samlade i hop 20 000 kr till Rörelsehindrade barn och ungdomar i Umeå (RBU).

Idrottsvetenskapliga föreningen, bestående av studenter från Idrottsvetenskapliga programmet och Tränarprogrammet vid Umeå universitet, arrangerade lördagen den 5 maj den fjärde upplagan av Välgörenhetsflåset.

Föreningen samlade genom Välgörenhetsflåset 2018 ihop 20 000 kr till årets organisation, RBU i Umeå. Cirka 130 anmälda deltagare sprang 5 km eller gick 2,5 km med start och mål vid Campusfontänen, Umeå universitet.

På plats vid fontänen hade Idrottsvetenskapliga föreningen ett tält där det såldes fika och lotter, RBU hade ett tält där de bjöd på godis och informerade om sin organisation. O'learys spelade musik under hela loppet och två ur projektgruppen höll i en gemensam uppvärmning innan start. När alla deltagare kommit i mål fortsatte lotteriförsäljningen innan fina priser som butiker och företag i Umeå sponsrat lottades ut.

- Det blev en riktigt lyckad dag och vi i projektgruppen är glada och nöjda över dagen och summan som samlades in till RBU. Vi är också mycket tacksamma till våra sponsorer, deltagare och funktionärer som gjort loppet möjligt, säger Julia Sjöström, student vid Tränarprogrammet och en av arrangörerna för Välgörenshetsloppet 2018.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson