Publicerad: 2014-09-02

Idrottsvetenskapligt seminarium för forskare inom Idrottshögskolans nätverk

NYHET Forskare inom Idrottshögskolans nätverk inbjuds till Idrottsvetenskapligt seminarium den 24/9 med Joan Duda, professor i idrottspsykologi vid University of Birmingham. Duda har under de senaste åren varit projektledare för det EU-finansierade forskningsprojektet The Papa projekt som hade som avsikt att främja barn och ungdomars utveckling, hälsa och välbefinnande genom positiva idrottsupplevelser.

Joan Duda, professor i idrottspsykologi vid University of Birmingham, kommer till Umeå 24/9. Joan Duda är internationellt känd för sin expertis gällande motivation och motivationsrelaterade processer kopplat till idrott, fysisk aktivitet och dans. Hon har under de senaste åren varit projektledare för ett stort EU-finansierat forskningsprojekt med namnet The PAPA project. PAPA står för Promoting Adolescent Physical Activity och projektet hade som avsikt att främja barn och ungdomars utveckling, hälsa och välbefinnande genom positiva idrottsupplevelser.

Inom ramen för projektet har ett evidensbaserat tränarutbildningsprogram utvecklats (Empowering CoachingTM) som bygger på en stark teoretisk grund med syftet att hjälpa tränare att skapa ett positivt motivationsklimat som främjar barn och ungdomars utveckling, hälsa och välbefinnande. Forskningsprojektet har genomförts i ett samarbete mellan forskare och idrottsorganisationer i Storbritannien, Norge, Spanien, Frankrike och Grekland och har engagerat över 7000 barn och ungdomar och över 500 ledare i dessa länder. Projektet håller för närvarande på att utvecklas och innefattar nu ledare och idrottare i flera olika idrotter samt idrottslärare och skolelever.

Joan Duda och hennes medarbetare vill gärna implementera deras tränarutbildningsprogram även i Sverige. I samband med hennes besök i Umeå kommer vi att erbjuda ett dialogmöte med henne riktat mot IH:s forskarnätverk. Under mötet kommer hon presentera sitt projekt och vi kommer att diskutera om det finns intresse för forskare inom nätverket att engagera sig i Empowering Coaching och på vilket sätt. Under samma dag kommer hon att presentera projektet vid idrottslunch samt även för olika idrottsföreningar inom Västerbotten.

DATUM: onsdag 24:e septemberTID: kl. 09.00-11.00PLATS: Kempe, Iksu Sport (vi träffas vid Idrottshögskolans kansli)
Anmälan: Taru Tervo, forskningssamordnare Idrottshögskolan (senast 17/9)

Mer info;PAPA-projektet: http://www.projectpapa.org/Empowering coaching: http://www.empoweringcoaching.co.uk/
Eller kontakta Andreas Stenling, pedagogiska institutionen.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson