Publicerad: 2018-05-18

IKC tar nästa steg i utvecklingen av Svensk Innebandy

NYHET Innebandyns kompetenscentrum (IKC) fortsätter sitt arbete med att utveckla svensk innebandy och presenterar nu en ny utvecklings- och forskningsstrategi för perioden 2018-2020. Dokumentet är unikt, Innebandyförbundet är fortfarande det enda förbund i landet som har och agerar efter ett sådant strategidokument.

Nu tar Innebandys Kompetenscentrum (IKC) ytterligare ett steg och presenterar sin nya utvecklings- och forskningsstrategi för åren 2018 till 2020 med syfte att fortsätta utveckla svensk innebandy.

-Svensk Innebandys framtid ser ljus ut, bland annat tack vare att vi arbetar strategiskt efter en specifikt framtagen utvecklings- och forskningsplan. Vi är övertygade om att det här är rätt väg att gå och vi märker också att andra idrotter har börjat snegla på vårt sätt att arbeta mer forskningsanknutet, säger Emil Risberg, utvecklingschef på Svenska innebandyförbundet.

Gynnsamt samarbete

IKC är ett nationellt kompetenscentrum för innebandyforskning och ett samarbete mellan Svensk Innebandy, Umeå kommun och Umeå universitet. Samverkansavtalet fokuserar på forskning och utveckling som ska gagna innebandyverksamheten på alla nivåer, såväl elit-, bredd som motionsnivå.

-Umeå Kommun har ett erkänt bra innebandyklimat och det känns helt rätt att fortsätta vårt samarbete för att utveckla sporten i stort och stärka Umeå som idrottskommun, säger Stefan Hildingsson, fritidschef vid Umeå kommun.

IKCs uppgift är att främja Svensk Innebandy och detta arbete ska genomsyra forsknings- och utvecklingsplanen.

- Vi har många intressanta pågående projekt och under den kommande perioden kommer fler spännande projekt att startas upp, säger Nina Ohlson, forskningssamordnare för IKC. Projekt från den tidigare forsknings- och utvecklingsplanen, som vi fortsätter arbetet med, är bland annat implementeringen av svensk innebandys utvecklingsmodell, skadeuppkomst och skadeförebyggande åtgärder hos innebandyungdomar samt psykosociala och fysiologiska riskfaktorer för idrottsskador bland elitinnebandyspelare. Utöver dessa projekt är vi också väldigt stolta över två av våra nystartade studier där kvinnliga innebandyspelare står i fokus.

I ett av projekten studeras periodiserad träning utifrån hormonella variationer hos kvinnor på elitnivå och i det andra projektet läggs fokus på kvinnliga innebandytränares förutsättningar för att påbörja och genomföra ett uppdrag som tränare inom svensk Innebandy.
- Båda dessa studier sker i samarbete med forskare verksamma vid Umeå Universitet, säger Nina Ohlson.

Läs mer:  Innebandyns Kompetenscentrum , Umeå Universitet

Kontakt: