Publicerad: 2012-09-25

Inbjudan: Se läkarstudenter öva sig i att be om ursäkt

NYHET Missnöje mot läkare rör ofta brister i deras beteende och förhållningssätt. Patienter känner sig negligerade, överkörda eller respektlöst bemötta. Nu finns tillfälle att vara med när läkarstudenter i Umeå tränas i att be om ursäkt.

Övningen sker i samband med den andra nationella konferensen om utbildningsmomentet Professionell utveckling, som hålls i Umeå i slutet av denna vecka. Samtliga läkarutbildningar i Sverige har numera inslag av Professionell utveckling som fokuserar bemötande, etik och hur man som läkare kan hantera svåra eller känsliga problem. Hit hör hur man frågar om t.ex. alkoholbruk och hur man lämnar svåra besked – men också hur man som läkare ska hålla sig alert och utvecklas i sin lyhördhet och sitt bemötande. Det gäller att kunna reflektera över sig själv, sina reaktioner och handlingar. Därför ingår både rollspel och tid för eftertanke i undervisningen.

Under konferensen presenteras flera utbildningsinslag och övningar från de olika studieorterna. Tidningar, radio och TV inbjuds till en pressträff där vi, utöver att berätta om vad vi gör och svara på frågor, visar en mycket aktuell övning – ”Att be om ursäkt”. Den går ut på att studenter i rollspel med handledare får träna på att be patienter eller anhöriga om ursäkt när de varit försumliga och gjort fel eller betett sig respektlöst.

Vi hälsar er välkomna och hoppas ni vill uppmärksamma denna fråga, som vi tror intresserar såväl politiker som patienter och deras anhöriga.

Live-visningen av ”maratonursäkten” sker i Folkets Hus, Umeå, (Sal Gere)
fredag 28 september kl. 09.15 – 9.45.

För mer information, kontakta gärna:

Ulf Lindström, klinisk lärare, Professionell utveckling tel. 070-68 22 320
Katarina Hamberg, professor, enhetschef, Professionell utveckling