Publicerad: 2014-02-27

Inbjudan till CSR-workshop om barnrättsprinciperna för företag

NYHET CSR Sweden anordnar tillsammans med RiseB och Handelshögskolan vid Umeå universitet en workshop kring CSR arbete med barnrättsprinciperna för företag.

Onsdag 2 april står Handelshögskolan vid Umeå Universitet och RiseB värd för en workshop inom CSR-området riktad mot näringslivet.

UNICEF Sverige har tillsammans med The Academy for Human Rights in Business/CSR Sweden, initierat ett praktiskt utbildningsinitiativ för att öka kunskapen inom CSR (corporate social responsibility) med inriktning på de nya barnrättsprinciperna riktade till företag.

Workshopen handlar bland annat om följande frågor:

• Varför bör ditt företag ha barn som en målgrupp i CSR-arbetet?
  • Hur kan man säkerställa att leverantörer inte kränker barns rättigheter?
  • Varför bör ditt företag ta hänsyn till barnsrättigheter i marknadsföringen?
  • Hur kan ni implementera barnrättsprinciperna i företagets riskhantering?

Ansvarig för workshopen är Parul Sharma med gedigen erfarenhet i CSR frågor i s.k. högriskländer. Amnesty Business Group, EU Kommissionen och Sandvik AB är några exempel på där Parul har arbetat med CSR-perspektivet. Under 2010-2012 rankades Parul Sharma som en av Sveriges mest inflytelserika CSR-experter. 2013 fanns hon med på listan för de miljömäktigaste i Sverige.

• Plats: Handelshögskolan, Samhällsvetarhuset, lokal Samvetet
  • Datum: 2 april 2014
  • Tid: 09:30-16:30, ink. lunch
  • Utbildningen är kostnadsfri
  • Anmälan sker här

Kontaktperson: rickard.lindberg@usbe.umu.se

Evenemanget finns att addera via kalendern.

Denna nyhet publicerades på www.org.umu.se/riseb/