Publicerad: 2017-04-25

Infektionsforskare blir hedersmedlem i europeiskt forskningssällskap

NYHET Birgitta Evengård är nyutnämnd hedersmedlem i den europeiska föreningen för klinisk mikrobiologi och infektionssjukdomar – European Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases (ESCMID). Birgitta Evengård, som är bland de första att tilldelas titeln ESCMID Fellow, tog emot utmärkelsen vid föreningens årsmöte i Wien den 24 april.

– Jag är glad över att ha utsetts till Fellow i ESCMID, som är en av de viktigaste vetenskapliga sällskapen för infektionsforskning. ESCMID representerar den sorts gemensamma krafttag kring infektionsforskning som idag behövs mer än någonsin eftersom klimatförändringar och ett varmare klimat gör att spridningszonerna för flertalet infektionssjukdomar breder ut sig mot polerna, säger Birgitta Evengård, som forskar vid Institutionen för klinisk mikrobiologi.

Birgitta Evengård, som är överläkare och professor i infektionssjukdomar, leder CLINF, ett tvärvetenskapligt nordiskt forskningsprojekt om smittsamma sjukdomar i Arktis. Som del i en internationell grupp med klimatexperter var Birgitta Evengård nyligen medförfattare till en artikel i tidskriften Science som beskrev hur klimatförändringar påverkar artförflyttning och vilka konsekvenser det får för bland annat myggburna infektionssjukdomars globala spridning.

Mer information om ESCMID finns på deras hemsida: https://www.escmid.org/

För mer information, vänligen kontakta:

Birgitta Evengård, Institutionen för klinisk mikrobiologi, Umeå universitetTelefon: 070-234 9820
E-post: birgitta.evengard@umu.se

Foto: Mattias Pettersson