Publicerad: 2012-12-14

Informatik samverkar med inlandskommuner

NYHET Kompetensutveckling inom IT och verksamhetsutveckling bland IT-företag och offentlig förvaltning stod på agendan när Ulf Hedestig och Mikael Söderström från institutinen för Informatik under två veckor reste runt i Norrland och norra Norge för att samla parter till ett samarbete.

Ulf Hedestig och Mikael Söderström besökte Borgafjäll 6-7 december på en strategiworkshop anordnad av Akademi Norr, där 13 kommunalråd från Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland deltog.

Under seminariet diskuterades strategier och framtida projektuppslag och framförallt om en kommande Botnia Atlanticaansökan som involverar även parter i Norge.

Botnia Atlanticaansökan upprättas mellan parter i Västerbotten och Nordland i Norge inom området kompetensutveckling inom IT och verksamhetsutveckling bland IT-företag och offentlig förvaltning.

Ulf och Mikael har därför under de senaste veckorna besökt handelshögskolan vid Universitetet i Nordland, Bodö och Kunnskapsparken Helgeland samt Högskolan i Nesna i Mo i Rana för att precisera och slutföra den gemensamma ansökan.

Bilden ovan: Mikael Söderström håller föredrag för kommunalråden i Borgafjäll 6-7 december.

Redaktör: Mikael Hansson