Publicerad: 2013-04-11

Informatik-student blir ny projektledare för Uniaden

NYHET 2014 års upplaga av Uniaden ska bli den bästa arbetsmarknadsdagen någonsin vid Umeå universitet. Det är målet för nye projektledaren Marcus Berggren, som nu tar sabbatsår från Digital medieproduktion för att vara med och styra mässan i hamn.

Att vara projektledare för arbetsmarknadsdagen Uniaden vid Umeå universitet är ett fulltidsjobb, och ibland kanske mer än så. Det vet Marcus Berggren som utsetts till projektledare för Uniaden, som når över 6 000 studenter med närmare 125 medverkande företag. Syftet med dagen är att ge studenterna en inblick i näringslivet och företagen en chans att träffa blivande arbetskamrater.

It-företag på plats

Bredden bland de företag som medverkar brukar vara mycket stor och ett flertal av dem kommer från it-branschen. Senast var it-bolaget Cinnober en av de större sponsorerna för Uniaden där även it-företag som Knowit, CGI, Omegapoint, Omicron, Sogeti, Tieto, Visma, Vitec och många fler fanns med bland utställarna.

– Det blir många företag att ringa, jag själv kommer att ha direkt kontakt med ett 50-tal, säger Marcus Berggren, som precis installerat sig på sitt nya kontor hos studentkåren NTK. Fast helt ny med Uniaden är han nu inte eftersom han var grafiskt ansvarig under senaste arbetsmarknadsdagen i januari 2013.

Den bästa någonsin

Målet med Uniaden 2014 sätter Marcus högt. Tillsammans med övriga ledningsgruppen på 12 personer och en mängd funktionärer vill han att nästa års upplaga av Uniaden ska bli den bästa mässan någonsin. Att den sammanfaller med Umeå2014 då staden är Europas kulturhuvudstad är något som Marcus tror kan vara positivt för uppmärksamheten.

Vem är då Marcus Berggren om han får beskriva sig själv? Rötterna i Jävrebyn, strax utanför Piteå. Stort intresse för film och fotografi. Hoppfull AIK:are, alltså Skellefteå AIK, som gärna vill se framtida hockeyderbyn mot Björklöven från Umeå. Student på Digital medieproduktion vid Umeå universitet.

Tillbaka till mediestudier

– Tanken är att jag ska tillbaka till ett mediespår i framtiden, säger Marcus Berggren, som under det närmaste året kommer att vara ledig från studierna för att helt och kunna satsa på projektledningen för Uniaden.

Samtidigt erkänner han att han är nyfiken på de dörrar som kan öppnas via Uniaden för honom. Men dit är det en bit kvar. Nu är det först och främst fullt fokus på att göra Uniaden till den bästa arbetsmarknadsdagen någonsin.

Redaktör: Mikael Hansson