Publicerad: 2016-02-25

Informationsdagen 2016

NYHET Gårdagens "Informationsdag 2016" lockade närmare 3 000 gymnasieelever från norra Sverige till Umeå universitet. Studenterna fick bland annat möjlighet att gå på föreläsningar, prova på aktiviteter samt känna på den miljö som finns på Campus Umeå. Idrottshögskolan var en av många utställare under Informationsdagen och höll i tre föreläsningspass.

31 bussar med elever från Luleå i norr till Östersund i väster besökte i går Informationsdagen vid Umeå universitet.

Idrottshögskolan var en av många utställare under Informationsdagen 2016 och erbjöd gymnasieeleverna informationsföreläsningar om såväl utbildningar inom idrottsområdet som möjligheten att kombinera studier och idrott på elitnivå vid Umeå universitet. Elitidrottsstudenterna Erik Silfver, student vid Civilingenjörsprogrammet med inriktning mot energiteknik och landslagsskidåkare i Svenska längdskidförbundets utvecklingslandslag, samt Evelina Wickbom, student vid Civilingenjörsprogrammet med inriktning mot bioresursteknik och landslagsåkare i Svenska skidorienteringslandslaget, delade med sig av sina upplevelser och erfarenheter kring att kombinera akademiska studier med sin elitidrott.

Vid Idrottshögskolans utställningsmonter fanns också möjlighet för gymnasieeleverna att ställa frågor kring utbildningar med idrottsrelevans samt om dubbla karriärer. Alla besökare vid Idrottshögskolans monter fick möjlighet att besvara två frågeställningar: Tre fjärdedelar av alla barn i åldern 6-12 år är med i en idrottsförening. "Hur många är fortfarande med i en idrottsförening när de är 18 år?" samt "När bör barn börja med styrketräning?". Besökarna fick välja att lägga sin svarsboll i olika rör med svarsalternativ. Rätt svar är att 40 % är fortfarande med i en idrottsförening vid 18-årsålder samt att barn i 7-årsåldern bör börja med styrketräning.

Läs mer om utbildningar med idrottsrelevans vid Umeå universitet

Redaktör: Anna-Karin Eriksson