Publicerad: 2011-06-14

Infotech: Digitalt skissblock lyft för designer

NYHET En Ipad kan vara mycket mer än enbart en surfplatta och leksak för spel. För designern Mikael Lugnegård har den blivit ett omistligt skissblock med sina snabba digitala möjligheter.

Mikael Lugnegård använder sin Ipad som ett skissblock, enkelt att ta med sig överallt.

När Mikael Lugnegård, konceptdesigner i Umeå, gick in på en affär för att testa Ipad 2 blev det början till en inspirerande resa som gav honom ett helt nytt verktyg för skissarbeten.
– Det var som en turbo för den egna visuella förståelsen, utbrister han, mycket imponerad av den enkla charmen i verktyget.

Skissblocket är grunden för Mikael Lugnegårds arbete som konceptdesigner. Hans digitala bilder av detaljrika kraftfulla motorfordon har gett honom kunder över hela världen. Verklighetstrogen realism har en stark närvaro i bilderna och trots att fordonen enbart existerar på bilderna har det hänt att folk försökt köpa de fordon han ritat.

Med fordon som motorcykeln ovan har Mikael Lugnegård byggt upp en kundkrets över hela världen. Bild: Mikael Lugnegård.

Men innan han kommer till den färdiga bilden ligger ett första skapande arbete vid skissblocket. Det är då som linjerna sätts, som Mikael letar efter en spänstighet och känsla som kan förmedla det särskilda uttryck han söker. Med en Ipad som nytt verktyg för skissandet menar han att han hittat en helt annan känsla än den som en ritplatta med extern skärm ger. Kopplingen till hjärnan blir mer direkt, en slags ”töjbar kreativitet”, kallar han upplevelsen.

Med pensel skissar Mikael Lugnegård fram nya bilder på Ipadens tryckkänsliga skärm.

Men Mikael Lugnegård ser inte Ipaden som ett arbetsredskap för slutgiltiga arbeten. För dessa väljer han fortfarande datorn med Photoshop. Men som ett komplement, för att få ut idéer på ett enkelt sätt och ändå få till det riktigt bra, då är Ipaden perfekt, menar han. Men det behöver vara en Ipad 2, den första versionen är inte tillräckligt kraftig, arbetsminnet orkar inte riktigt med.

– Den är perfekt istället för ett skissblock, när jag sitter på balkongen på kvällen, som ett verktyg i soffan eller när jag åker till stugan och inte tar med mig datorn, förklarar han.

– En sekunden kan man surfa, nästa se en film, sedan skissar man och därmellan kan man ta emot ett mail från en kund.

Mötet med kunder

På så sätt blir hans Ipad en naturligt mångfaldig plattform som förmår mer än bara vanlig surfning. Just mötet med kunder är en situation då Ipaden fyller en viktig funktion som ett skissblock. Mikael visar hur han på skärmen kan skissa ner några snabba idéer, för att sedan diskutera dem direkt med kunden och utveckla bilderna allt efter hur samtalet löper. När kundmötet är slut kan han direkt maila över dem till kunden.

– Det är som ett litet digitalt skissblock som man verkligen kan imponera på kunderna med, skrattar Mikael Lugnegård.

Så fungerade också Ipaden när han nyligen föreläste för studenter vid Luleå tekniska universitet. Då kopplade han den till en projektor och kunde visa direkt på bildduken hur han skissade fram ett flertal bilar. Succén var given och studenterna överförtjusta.

På filmen ovan har Mikael Lugnegård spelat in hur han skissar fram en ny bild på det digitala skissblocket.

– Jag vill vara inspiratör för människor i alla sammanhang. Det är en enorm förmån att få andra att stanna upp och se hur det föds lust i dem.

Mikael Lugnegård har redan hunnit undersöka många av de skissappar som finns tillgängliga till en Ipad. Ingen av apparna kan ersätta hans huvudverktyg Photoshop, men som skissapplikationer har de en mängd olika fördelar.

När Infotech Umeå ber honom att räkna upp de olika apparnas förtjänster gör han det snabbt och utan att behöva tänka efter någon längre stund. Apparnas funktioner är han väl bekant med och han har sett deras möjligheter och begränsningar.

Här nedan följer en snabböversikt över några appar som lämpar sig för skissarbeten på en Ipad 2, allt enligt Mikael Lugnegård.

Snabböversikt av skiss-appar

Sketchbook Pro
Bra för traditionella designskisser. Kraftfull app men också den dyraste.

ArtRage
Måleriprogram, passar bra för att jobba med färg. Simulerar traditionella medier som olja, pensel eller att arbeta med palettkniv.

Art Studio
Också det ett måleriprogram. I Photoshop känns det alltid som att datorn drar strecket, men här känns det som att man själv drar strecket, det blir ruggigt bra med rätt inställningar.

Zen Brush
Ett riktigt guldkorn med enbart tre penslar och ett undo. Ger känslan av att skärmen är tryckkänslig när man pressar med penseln. Simulerar på ett bra sätt känslan av traditionella markers.

Brushes
Spartansk med både stenhårda och konstnärliga penslar men samtidigt de mest användbara verktygen. En stor fördel är att appen automatiskt spelar in det man gör och sedan visar upp det som en film.

Harmony
Är egentligen inte en app utan en webbsida. Enkelt, går inte att sudda det man skissar, men känns som ett intressant experiment eftersom det är på webben.

Text och foto: Mikael Hansson för www.infotechumea.se

Se också Lugnegård Design