Publicerad: 2011-03-30

Infotech Umeå: Algoryx hyllas som ett av Sveriges hetaste teknikföretag

NYHET Umeåföretaget Algoryx framgångar fortsätter. I februari utsågs man till ett av Sveriges 20 mest innovativa företag av Svenska institutet och nu i mars kliver man in på listan över Sveriges 33 hetaste nystartade teknikföretag.

– Det här är en fantastisk bekräftelse på vad vårt arbete är värt och inte minst är det kul för alla våra anställda. Men jag hoppas också att det kan vara en inspiration för studenterna på Umeå universitet, utbrister en mycket glad Kenneth Bodin, vd för Algoryx, mitt i vimlet på Berns salonger i samband med att tidningarna Ny Teknik och Affärsvärlden på tisdag kväll presenterade årets 33 hetaste teknikföretag.

Tillsammans med lika glada kollegorna Martin Servin, Anders Backman, Claude Lacoursière och Urban Lindskog från företagets styrelse har han just tagit emot ett diplom men kanske framför allt äran över att få finnas med bland de unga svenska teknikföretag som förutspås en lovande framtid. Att synas i dessa sammanhang innebär en viktig exponering och man kan nu räkna med att fler ögon följer företagets utveckling.

Gott sällskap på listan

De 33 företag som utvalts av redaktionerna på Ny Teknik och Affärsvärlden har gallrats fram från en större grupp på 250 nominerade företag. För att komma i fråga för listan ska man ha utvecklat en unik produkt eller tjänst kring en innovation. Företaget ska dessutom ha en stor internationell potential, vara Sverigebaserat och ännu inte börsnoterat. Förutom Algoryx finns flera mycket kända företag med på listan som Spotify, Voddler och Bambuser, men där finns även en stor bredd av andra it-bolag och bio- och medicinteknikföretag.

Avknoppning från Umeå universitet

Algoryx resa till en plats bland de 33 främsta har gått fort. Företaget bildades 2007 som ett avknoppningsföretag från Umeå universitet. Då samlades ett antal utvecklare och forskare för att utforma en multifysik-motor med hög prestanda, funktionalitet och skalbarhet. Idag har man 16 anställda, av vilka flera har 10-15 års erfarenhet av interaktionsteknik, 3D-grafik och fysikalisk simulering. Med lärplattformen Algodoo har man gett skolor runt om i världen ett läromedel för undervisning kring fysik och med fysikmotorn AgX Multifysik är man en ledande internationell aktör inom interaktiv fysikalisk simulering för bland annat industriella tillämpningar.

Kenneth Bodin tror att en av anledningarna till varför Algoryx nu lyfts fram som ett av Sveriges hetaste teknikföretag är den bredd man visar upp efter bara några års verksamhet.

– Att vi jobbar med teknik och naturvetenskap mot skolan har säkert spelat en stor roll. Men också att vi kan kombinera det med satsningar mot industrin och marknaden för visuella effekter, förklarar Kenneth Bodin.

Text och foto: Mikael Hansson

Redaktör: Mikael Hansson