Publicerad: 2010-10-12

Ingenjörer – på låtsas och på riktigt

NYHET Det är på låtsas, men ändå på riktigt. Hörsalen är fylld av nybörjarstudenter på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik, men just i dag är de färdigutbildade ingenjörer. Deras uppgift är att sälja in en teknisk lösning till ett fiktivt företag från Robotsfors.

Klädkoden verkar vara kavaj och slips. Språket är slipat, säljande. Presentationerna är professionella. Längst bak i hörsalen sitter experter från företaget. Krister Wiklund är en av dem, även om han i vanliga fall är kursansvarig. Stoltheten skiner igenom.– Visst är de duktiga! De har bara arbetat med det här i en vecka.
Studenterna går en kurs som heter ”Metoder och verktyg för ingenjörer” som ger en inblick i hur ingenjörer arbetar.

Hitta överlevande

Det fiktiva företaget MiRo Corp® har gett studenterna i uppdrag att ta fram en självgående mikrorobot med en landningsmodul. Konstruktionen ska släppas från luften, göra en smidig landning och roboten ska sedan kunna ta sig fram i extrema miljöer. – Vårt företag kommer att använda roboten för att hitta överlevande i katastrofområden och i vissa fall leverera mediciner, berättar Krister Wiklund.
Kravspecifikationerna har varit hårda. Nedslagshastigheten får inte vara mer än 3 m/s, konstruktionen får inte väga mer än 300 gram och får inte förflytta sig mer än två meter i sidled från utsläppsplatsen.

Knäckformar och blompinnar

Studenternas lösningar påminner om varandra. Fallskärmar av plastpåsar, landningsmoduler av knäckformar, blompinnar och wellpapp. Det är en utmaning i sig att bara få använda material som förknippas med lek och pyssel på förskolan. Emma Sundling, en av projektledarna för prototypen ”DropBot”, är säker på sin sak. MiRo Corp® borde välja deras lösning.
– Vår produkt är billig, miljövänlig och enkel. Perfekt lämpad för sitt huvudsakliga ändamål – att rädda liv, säger hon övertygande.

Nervös väntan

Efteråt väntar studenterna på experternas utlåtande. Det är på allvar, nervöst. – Det har varit jätteroligt att arbeta med det här projektet, att göra något på riktigt. Nu vill vi ut i arbetslivet och visa vad vi kan, säger Emma Sundling.
Faktum är att gruppen precis har lyckats sälja in sitt första projekt. Experterna väljer att gå vidare med ”DropBot”. Emma Sundling hade kunnat se fram emot ett spännande och utmanande arbete. Om MiRo Corp® hade funnits på riktigt och om hon hade varit färdigutbildad ingenjör.

Foto: Manne Alstergren

Redaktör: Karin Wikman