Publicerad: 2012-12-12

Ingenjörsstudenter har idéer för ett hållbart universitet

Hur kan Umeå universitet främja hållbar utveckling? Femteterminsstudenterna i industriell ekonomi har utvecklat sina idéer under kursen Teknik för hållbar utveckling.

Termosmuggar och avstängda datorer på natten

Dubbelsidiga utskrifter för att spara papper. Termosmuggar till kaffet. Avstängda datorer på nätterna. Med en rad enkla åtgärder kan Umeå universitet främja miljön, visar studenter på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi under kursen Teknik för hållbar utveckling.

I en dryg vecka har femteterminsstudenterna gruppvis slipat på sina idéer om hur Umeå universitet bättre kan främja hållbar utveckling. När det är dags att redovisa får grupperna två minuter vardera att ”pitcha” sina idéer för Åsa Bäckström, miljösamordnare på Umeå universitet och Erik Fällman, institutionen för tillämpad fysik och elektronik.

Bildtext: Studenterna i industriell ekonomi har funderat ut hur Umeå universitet kan främja hållbar utveckling bättre. Fr v Magnus Monemar och Agnes Häggberg.

Gänget ”Tillsammans är vi gröna” vill minska mängden avfall i form av pappmuggar efter alla kaffepimplande studenter. De föreslår att alla får en termosmugg med universitetets logga och rabatt på kaffet om de har med sig muggen.

– Tanken är att vi inför de när nya studenter kommer. De är mer mottagliga för nya ”traditioner”, resonerar gruppen.

– Bra idé, tycker Åsa Bäckström. Jag vet att de gör så på flera andra universitet och det skulle vara en bra välkomstgåva. Jag har sett att Myrorna har en liknande idé, ”köp kaffe och du får muggen på köpet”. Det är verkligen återbruk!

Bildtext: – Av alla idéer ni levererat är det ingen jag dissar, säger miljösamordnaren Åsa Bäckström. Läraren Håkan Gulliksson tycker att studenterna både tänkt till bra och presenterat sina hållbarhetsförslag på ett trevligt sätt.

Flera grupper föreslår temadagar med miljötema för att ändra attityder och att med sponsring från företag dela ut priser för bästa hållbarhetsidéer. Andra visar hur el kan sparas genom att stänga av datorer och dra ner på värmen nattetid. Det fiktiva företaget ”Gröna grossister” erbjuder konsulthjälp till caféer och restauranger på campus som inte har tid att tänka på hållbarhet när köper in råvaror.

– Kan man påverka restaurangerna fast universitetet inte äger dem? undrar Åsa Bäckström.
– Ja, det är faktiskt vi som är kunderna och äter där, resonerar en student i gruppen.

”SMAF AB” pekar på hur pappersåtgången kan minskas genom att ha dubbelsidig utskrift som standardinställning på alla skrivare på campus. Sex miljoner färre kopior har de räknat fram att det skulle bli.
– Jag tror att er uppskattning av pappersförbrukningen är alldeles för låg, det finns mycket mer papper att spara, inflikar Erik Fällman.

”Green Innovation” har upptäckt att universitetets miljöpolicy främst är inriktad på de anställda. Att få ut miljötänkandet till studenterna har potential att påverka universitets miljöpåverkan ännu mer, menar de. De föreslår bland annat temadagar och möjlighet att göra gröna examensarbeten i företag.

Åsa Bäckström konstaterar att det är lättare att följa upp och mäta exempelvis anställdas jobbresor och vilka kemikalier man använder i labben. Därför är idén om gröna exjobb bra, tycker hon. Det ger studenter något konkret att arbeta med och väcker samtidigt tankar hos dem.
– Dessutom kan vi mäta effekten av det. Om fler företag erbjuder studenter gröna exjobb har vi samtidigt lyckats med ett av våra miljömål.

Bildtext: Dubbelsidiga utskrifter som standardval på alla skrivare skulle spara massor av papper. Inget att tveka på, eller hur, tycker en av grupperna.

Ytterligare en grupp föreslår dubbelsidiga utskrifter och har upptäckt ett tydligt problem att göra något åt.
– Universitetsbiblioteket tar lika mycket betalt för dubbelsidiga som för enkelsidiga kopior. Alltså finns inget incitament för studenter att skriva ut dubbelsidigt för att spara papper.

Seminariet går mot sitt slut och studenterna får beröm för sina presentationer, både av läraren Håkan Gulliksson och Åsa Bäckström.
– Av alla idéer ni levererat är det ingen jag dissar, säger Åsa. Ni träffar väldigt rätt, sedan kan förslagen förstås vara mer eller mindre genomförbara.

Studenterna Lisa Gröning och Martin Carlestav är nöjda med kursen.– Jag tycker att vi lärt oss väldigt mycket, säger Lisa. Förutom grupparbetet har vi fokuserat en hel del på hur mat- och bilindustrin påverkar hållbarhet och miljö.
– Ett av syftena med kursen är att få i gång en tankeprocess hos oss studenter och det har den faktiskt gjort, säger Martin. Man har liksom gått och tänkt på en massa lösningar för att förbättra miljön och det är nog frågor jag inte funderat så mycket på tidigare.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Studenterna Lisa Gröning och Martin Carlestav är nöjda med kursen Teknik för hållbar utveckling.

Margret Björgvinsdotter och Björn Eliasson, studenter på civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, redovisar sina förslag på hur Umeå universitet kan främja hållbarhet i vardagen.

Studenternas idéer för ett hållbarare universitet rymmer allt från avstängda datorer nattetid till termosmuggar för kaffet. Från vänster: Gustav Törnqvist och Daniel Lanhede.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog