Publicerad: 2010-01-06

Ingenjörsstudenter i skarpa projekt

NYHET Hur kan bakterier utvinna metaller från malm? Går det att bestämma bästa rutten för en skogsmaskin med hjälp av 3D-kartor? Är det möjligt att fjärrstyra ett fordon som om man faktiskt satt i det? Fredagen den 8 januari presenterar ingenjörsstudenter resultaten från en kurs där de använt sina teoretiska kunskaper i skarpt läge.

Under kursen tar studenterna fram en teknisk lösning som har efterfrågats av näringslivet. – Det här är verkligen en nyckelkurs som är mycket uppskattad av ingenjörsstudenterna. De får en möjlighet att använda sina ämneskunskaper praktiskt i ett riktigt projekt innan de går ut i arbetslivet, säger Staffan Schedin, som tillsammans med Mark Dopson ansvarar för kursen med namnet Design-Build-Test, projektkurs för ingenjörer.
I år har studenterna samarbetat med BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik, Boliden Mineral AB i Boliden samt Komatsu Forest och Oryx Simulations i Umeå. Studenterna får på detta sätt möjlighet att under sin utbildning knyta värdefulla kontakter inför framtiden.

Umeå universitets Tekniska högskola ger kursen för att stärka kvaliteten och ingenjörsmässigheten på ingenjörsutbildningarna. Kursen, som bygger mycket på projektledning och grupparbete, riktar sig till både civilingenjörer och högskoleingenjörer i slutet utbildningen. I varje projekt deltar studenter från minst två olika program.

Tid: Fredagen den 8 januari kl. 9.00-11.30
Plats: A305 Teknikhuset, Umeå universitet

Projektredovisning ”Design-Build-Test”- projektkurs för ingenjörer

09.00 Introduktion