Publicerad: 2012-02-06

Innovation och kreativa näringar

NYHET Ett samtal över en tallrik med rensteksrullader, rökt sik och lite Västerbottenost, ledde till ett samarbetsprojekt mellan en forskargrupp vid Umeå universitet och ABB. Kunskapsnoden bjuder på föreläsningar och en dignande Västerbottenbuffé, men russinet i kakan är utbytet av idéer, kunskaper och personliga möten.

Jonny Holmström, professor vid institutionen för informatik, berättar om när han för några år sedan var med på Kunskapsnoden och över middagsbordet inledde ett samtal som resulterade i ett samarbetsprojekt med ABB.

– Det utvecklades till en projektsamverkan kring ABB:s industriella styrsystem. Vi har studerat hur ABBs plattform användes i praktiken i gruvnäringen och pappersindustrin. Det har lett till en mängd publiceringar men även rapporter både till ABB och deras användare. I dagsläget jobbar vi tillsammans med ABB på en ansökan för ett nytt stort projekt kring hur nästa generations plattformar bör se ut, berättar han

Kreativt ledarskap krävs

I år var Jonny en av universitets föreläsare på Kunskapsnoden som hålls under Västerbottensveckorna på Grand Hôtel. Årets nod hade temat ”Moderna innovationer och nya näringar”. Och Jonny Holmström föreläste under rubriken: ”Att lösa innovationsdilemmat: Varför innovationsprocesser i kreativa näringar kräver kreativt ledarskap”

– Jag har tidigare jobbat mycket mot industrin men nu blir det allt mer mot kreativa näringar. Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på vad en enskild forskare gör utan det är den kollektiva kraften som är spännande. Att hitta en ny näring som blir en tillväxtmotor är något vi måste lösa tillsammans.

I sin presentation pekade Jonny Holmström ut fem nycklar för ett kreativt ledarskap för kreativa näringar.

• Bygg kompetens att erbjuda det som marknaden efterfrågar• Bygg kompetens att ifrågasätta ”kassakorna”• Bygg regionala kluster• Addera globala länkar till regionala kluster
• Bygg superkluster

– Ett bra exempel på att ifrågasätta kassakorna är Skellefteåbyrån inom digital media, North Kingdom. De var kungar på flash-tekniken men de visste att utvecklingen skulle gå vidare, de slog sig inte till ro med att vara bäst, utan ifrågasatte sin kassako och var beredda på att gå vidare, konstaterar Holmström.

Foto: Mikael Gustavsen

Redaktör: Mikael Hansson