Publicerad: 2012-01-31

Innovationer och nya näringar i fokus på Kunskapsnoden

NYHET Umeå universitetets Kunskapsnod arrangeras som del i de väletablerade Västerbottensveckorna på Grand Hôtel i Stockholm. Temat för årets nod, onsdag den 1 februari, är innovationer och nya näringar.

– Ny kunskap och nya innovationer är avgörande för både samhällets och näringslivets livskraft och framåtskridande. Innovationer inom nya näringar utvecklas enligt nya mönster och logiker. Vi vill gärna delta i den utvecklingen genom att erbjuda utbildning och forskning, som i samverkan med andra parter ständigt utvecklas och möter de utmaningar, krav och förhoppningar som våra studenter, forskare och samarbetspartners lokalt och internationellt ställer på oss, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Innovativa samtal med Sverker Olofsson

På kunskapsnoden får de inbjuda gästerna bland annat ta del av spännande resultat som knyter an till temat från två framstående forskare vid Umeå universitet, Linda Lundmark och Jonny Holmström.
Dessutom medverkar David Eriksson, vd North Kingdom, en Skellefteåbaserad byrå med uppdrag för globala varumärken samt Johanna Koljonen, mottagare av Stora Journalistpriset i kategorin Årets förnyare 2011. Kvällens panelsamtal leds av Sverker Olofsson, välkänd programledare och hedersdoktor vid Umeå universitet.

Det är femtonde året som Umeå universitet bjuder in till Kunskapsnoden – en mötesplats för dialog och samverkan. Kvällen inleds med ett seminarium och avslutas med en Västerbottensbuffé i Spegelsalen.
Bland de inbjudna gästerna finns företrädare för näringsliv, offentlig förvaltning, medier, politik och andra med intresse för kunskap, utveckling, forskning och utbildning.

17.00 Fördrink och mingel
17.30 Välkommen Lena Gustafsson, rektor, Umeå universitet, Sverker Olofsson, programledare och hedersdoktor
17.40 Att prata i nya banor, att tänka en ny värld Johanna Koljonen, kritiker, programledare och författare
18.00 Gränslöst samarbete för global konkurrenskraft David Eriksson, vd, North Kingdom
18.20 Nya resurser och nya näringar för regional utveckling Linda Lundmark, docent, institutionen för geografi och ekonomisk historia, Umeå universitet
18.30 Att lösa innovationsdilemmat. Varför innovationsprocesser i kreativa näringar kräver kreativt ledarskap Jonny Holmström, professor, institutionen för informatik, Umeå universitet
18.40 Moderna innovationer och nya näringar Panelsamtal med Johanna Koljonen, David Eriksson, Linda Lundmark och Jonny Holmström under ledning av Sverker Olofsson
19.00 Framåt med Umeå universitet!
Lena Gustafsson, rektor, Umeå universitet

19.15–22.00 Västerbottensbuffé i Spegelsalen

Kontaktperson: Carina Dahlberg, presschef, Umeå universitet E-post: carina.dahlberg@adm.umu.se
Mobil: 070-621 33 68