Publicerad: 2010-11-18

Innovativa spadtag på Designhögskolan

NYHET Förslitningsskador är vanligt hos vägarbetare som ofta står och skottar flera timmar om dagen. Nu ska studenter vid Designhögskolan tillsammans med Svevia utveckla framtidens spadar som ska vara skonsamma för kroppen. Fem studentteam söker nya kreativa lösningar.

– Man tar spaden för given. Det här känns som att uppfinna hjulet på nytt, säger designstudenten Tor Hauksson, som ingår i teamet Happy Unicorn.Teamet har precis börjat testa sina nytillverkade spadar. Expertkommentatorerna är vägarbetarna som för tillfället arbetar precis utanför Designhögskolan. Peter Holmqvist är en av dem. Han har 23 i år branschen, vilket resulterat i att han fått problem med axlar och nacke.– Mina skador kommer inte att bli bättre, men förhoppningsvis kan en ny typ av spade leda till att jag åtminstone inte blir sämre. Framför allt ser jag ändå det här som en lösning som kan hjälpa alla unga tjejer och killar att klara sig från skador i framtiden.Karin Persson låter honom testa en spade med en knorr på skaftet. Tanken är att det böjda handtaget ska ha en stötdämpande effekt. Peter Holmqvist tycker att lösningen verkar vettig.
– Det är kul att få testa studenternas olika modeller men för att veta säkert om den fungerar måste jag nog använda den i ett halvår, säger han med ett leende.

Hårda krav

Det är hårda krav som Svevia satt upp för att få fram den perfekta spaden. Den ska vara tung och lätt, kort och lång, rak och böjd, stötdämpande och stel.
– Det har varit otroligt spännande att se studenterna arbeta med ett gammalt problem på ett nytt och innovativt sätt. Jag är imponerad över deras vetgirighet och deras förutsättningslösa angreppssätt. Dessutom har mötet mellan våra vägarbetare och studenterna varit otroligt lyckat, säger Magnus Idhult, arbetsmiljöchef på Svevia.

Miljö som inspirerar

I Designhögskolans källare har studenterna byggt upp egna studior, miljöer som ska inspirera till kreativitet. Väggarna är fyllda med bilder och anteckningar. På ett bord står en dator där det snurrar en film med en grävande vägarbetare. De arbetar i team, utan projektledare och uppgjorda roller. – Alla gör allt. Det är rörigt i början, men sedan otroligt effektivt och utmanande. Vi samarbetar på lika villkor, om vi tappar en faller hela teamet, berättar Hanna Olausson.
I varje team ingår studenter från olika årskullar. Några studenter från utbildningens andra år roterar mellan teamen och bidrar med nya infallsvinklar. Studenterna tar också hjälp utifrån, inte bara av vägarbetarna, utan också av ergonomer och människor som inte ens använder spadar, till exempel pensionärer med ryggskador.

Viktigt med olikheter

Monica Lindh Karlsson är programansvarig på Designhögskolan och hon berättar att teamen blir nyskapande tack vare att människor med olika tankar och erfarenheter möts. Hon arbetar själv i ett stort forskningsprojekt som handlar om att öka innovationsförmågan hos människor och organisationer. Resultatet från forskningen går direkt in i utbildningen, samtidigt studerar hon studenternas arbete för att få uppslag till forskningen. – Vårt utbildningsperspektiv ligger mellan tio och femton år framåt i tiden. Därför vill vi också lära studenterna att klara av flexibla arbetssituationer. Framtidsperspektivet avspeglar sig också i samarbetet med Svevia. Branschen domineras i dag av män.– Hur kan spaden förändras så att den också passar för kvinnor?, frågar sig Monica Lindh Karlsson.
Nästa vecka kommer hon nog att få svar på sin fråga. Då är det dags för studenterna att redovisa sina arbeten.

Läs mer om samarbetet:

Entreprenadaktuellt

Svevias vägarbetare samarbetar med Umeå Designhögskola

Nyheterna P4 Västerbotten

Knorr på spadarna

Västerbottensnytt

Spaden uppfinns på nytt på Designhögskolan

Redaktör: Karin Wikman