Publicerad: 2012-02-06

Innovativa studenter uppmärksammas på Wall Street

NYHET En datorväska i värmebehandlat trä designad av studenter i vid Umeå universitet i Skellefteå har valts ut till prestigefyllda ”The Kairos 50”. Priset delas ut till de 50 mest innovativa studentföretagen.

Prisutdelning sker i samband med Kairos Global Summit som pågår 3-4 februari på New York börsen, FN-huset samt Rockefeller Center.

Företaget Wood of Sweden startades av studenterna Jonas Lindgren och Thomas Jacobsson på Umeå universitets företagarprogram i Skellefteå. Affärsidén uppstod genom deras samarbete med forskare från Luleå tekniska universitet som forskar om värmebehandlat trä på Campus Skellefteå.

– Nomineringen grundar sig i innovationer och miljötänkande. Svenskt trä anses vara förnybart och med värmebehandlingen får det egenskaper som liknar exotiska träslag som på många håll skördas utan tanke på återväxt. Värmebehandlingen sker dessutom helt utan kemikalier, men åstadkommer egenskaper som liknar ädelträ, berättar Jonas Lindgren.

Globala kontakter

Priset de nominerats till delas årligen ut av Kairos Society, ett globalt nätverk av innovativa studenter och företagsledare. Just nu befinner sig Jonas och Thomas i New York för att medverka vid Kairos Global Summit, där de 50 utvalda företagen samlas för prisutdelning och utställning.

– För oss är det en chans att träffa människor med intresse för naturliga material och entreprenörskap. Nomineringen kan även ge oss möjlighet att knyta affärskontakter på den globala marknaden, förklarar Jonas Lindgren.

The Kairos Society är en internationell icke vinstdriven organisation som drivs av studenter i USA i syfte att välja ut och sammanföra innovationsdrivna studentföretag från universitet och högskolor över hela världen. Organisationen vill bygga broar mellan branscher, kulturer och generationer för att utveckla företagande som skapar värden för hela mänskligheten.

Framgång för Campus Skellefteå

För Campus Skellefteå är priset också en framgång eftersom det visar att arbetssättet för att stötta innovativa studenter återigen har gett resultat. En viktig del är de stipendier som Sammes stiftelse delar ut till studenter med nya affärsidéer. Arbetssättet bygger också på den samverkan som utvecklats på Campus Skellefteå för att kunna stötta studenter från idé i grundutbildningen till ett nystartat företag. I denna samverkan deltar universiteten, kommunen och de organisationer som genom rådgivning kan stötta studenter under idé- och affärsutveckling.

Information Wood of SwedenMer om The Kairos 50

Telefon till studenterna i USA 2-6 februari: (+1) 3474308543 (2-6 feb)

Jonas Lindgren +46 (0)73 - 087 11 05
jonas.utveckling@gmail.com