Publicerad: 2013-11-25

Inre styrka är viktigt för äldres upplevelse av hälsa

NYHET När äldre personer drabbas av sjukdom och andra motgångar är den inre styrkan betydelsefull för upplevelsen av den egna hälsan. Det slår Kerstin Viglund fast i den avhandling som hon försvarar vid Umeå universitet den 29 november.

Intresset för vad som bidrar till hälsa hos äldre ökar. En forskargrupp vid Umeå universitet har tidigare studerat fenomenet inre styrka och de fann bland annat att det innebär att känna en samhörighet med andra människor, att vara kreativ och flexibel i det dagliga livet, och samtidigt ha en fasthet i sin syn på livet och tro på sig själv och sina förmågor att påverka.

I sin avhandling har Kerstin Viglund, doktorand vid institutionen för omvårdnad, studerat inre styrka bland äldre. I en studie med över 6 000 deltagare från Sverige och Finland i åldersgrupperna 65, 70, 75 och 80 år skattade 65-åringarna sin inre styrka högst medan 80-åringarna skattade den lägst. Kvinnorna hade genomgående en något högre skattning av sin inre styrka än männen. Dessutom visade sig inre styrka vara en resurs för upplevelsen av hälsa hos äldre i samband med att de drabbas av sjukdom.

Bland de äldre förekom fem vanliga sjukdomstillstånd; stroke, diabetes, cancer, hjärtinfarkt och nedstämdhet. Det visade sig att inre styrka fungerade som en viktig faktor för upplevelsen av en god hälsa, trots att personerna drabbats av någon eller några av dessa sjukdomar.

I Kerstin Viglunds avhandling ingår också en studie där hon har gjort intervjuer med äldre personer som hade drabbats av en sjukdom, som även utlöste en kris i livet, samtidigt som de upplevde att de hade en hög inre styrka.

Familjen och nära vänner visade sig vara mycket viktigt och för några av deltagarna även tron på Gud. De äldre uttryckte också en tro på sig själv och sin vilja och förmåga att vara aktiv, både i det dagliga livet och relaterat till den vård och behandling de fått. Att komma igen och gå vidare med en positiv syn på livet var viktigt för dem.

– Att bli äldre innebär ofta att man får möta förändringar och svårigheter av olika slag. Därför kan det vara av värde att få en ökad medvetenhet om inre styrka som en resurs för att uppleva hälsa. En ökad medvetenhet är också viktig för hälso- och sjukvårdspersonalen för att bättre kunna identifiera var och när behovet av stöd är som störst och hitta olika sätt att främja och stärka den inre styrkan, säger Kerstin Viglund.

Hon nämner att några av sätten för vårdpersonal att främja den inre styrkan kan vara att underlätta för vårdtagaren att hålla kontakt med familj och vänner eller att skapa möjlighet att få berätta om minnen som är viktiga för honom eller henne. Det kan också vara att vara öppen och mottaglig för vårdtagarens egna önskningar och förslag kring vården som ges, och ha en tro på hans/hennes vilja och förmågor, istället för att som vårdare ”ta över”.

Kerstin Viglund är född och uppvuxen i Kiruna men bor sedan 1980-talet i Umeå. Hon har arbetat som sjuksköterska på kirurgkliniken, vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå och är nu universitetsadjunkt och doktorand på institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. Hon kan nås på:Tel: 090-786 9264
E-post: kerstin.viglund@umu.se

Den 29 november försvarar Kerstin Viglund, institutionen för omvårdnad, sin avhandling med titeln: Inre styrka bland äldre - en resurs för upplevelsen av hälsa, trots sjukdom och motgångar. (Engelsk titel: Inner strength among old people – a resource for experience of health, despite disease and adversities).Opponent: Gunilla Borglin, docent, Blekinge tekniska högskola, Sektionen för hälsa
Huvudhandledare: Gunilla Strandberg.

Disputationen äger rum kl. 09.00 i Vårdvetarhuset, Aulan.

Avhandlingen är publicerad digitalt.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz