Publicerad: 2023-09-29

Installera skydd för säkrare inloggning

NYHET För att höja säkerheten vid inloggning i de system du använder vid Umeå universitet uppmanas alla studenter att addera ett extra skyddslager. Förutom ditt användarnamn och lösenord kan du med hjälp av ”MFA” tillföra ytterligare ett sätt att bekräfta din identitet och på så sätt hindra obehöriga åtkomst till dina konton.

Detta är MFA

MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, ger ett extra skyddslager vid inloggning i Umeå universitets olika system och digitala tjänster. Efter du aktiverat MFA kan du via appen ”Microsoft Authenticator” bekräfta din identitet när du loggar in i exempelvis Microsoft 365.

Därför behövs MFA

Fördelen med MFA är att ditt konto får en högre nivå av säkerhet. Det blir svårare för utomstående att kunna logga in och komma åt din information eftersom det skulle kräva åtkomst till både ditt Umu-id, lösenord och mobila enhet.

Så aktiverar du MFA

Följ stegen i manualen för att aktivera MFA: Aktivera MFA

Behöver du hjälp eller har frågor, kontakta ITS Servicedesk

Ring eller besök ITS Servicedesk

Ring oss vardagar mellan 8.30 - 16.00 på telefonnummer 090-786 63 00

Besök oss vardagar mellan 8.30 - 16.00 vid Infocenter, Universum.