Publicerad: 2004-10-21

INSTÄLLT: Statsråd besöker Umeå universitet och Samverkanshuset

NYHET På grund av regeringsombildningen kommer inte, som tidigare utlovats, kommun- och bostadsminister Lars-Erik Lövdén till Umeå universitet.

Statsminister Göran Persson presenterade i dag tre nya ministrar – stadsdelsnämndsordföranden i Stockholm Jens Orback, ombudsman Ibrahim Baylan och riksdagsman Sven-Erik Österberg.

Fyra statsråd i den sittande regeringen får nya ansvarsområden samtidigt som departementens organisation görs om. Två ministrar lämnade regeringen. Lars-Eric Lövdén blir ny landshövding i Halland. Dessutom lämnar Gunnar Lundh regeringen och blir ambassadör.

Utbildningsdepartementet omorganiseras till ett utbildnings- och kulturdepartement. Chef för departementet blir tidigare näringsminister Leif Pagrotsky som får ansvar för kultur, högre utbildning och forskning. Ansvarig för gymnasie- och grundskola blir Ibrahim Baylan, tidigare student, alumn, vid politices magister-programmet vid Umeå universitet.

Redaktör: Carina Dahlberg