Publicerad: 2023-05-25

Internationalisering i doktorandprojekt

NYHET Louise Lindkvist som är doktorand vid Pedagogiska institutionen fick möjligheten att jobba på Köpenhamns universitet under två och en halv vecka.

Tack vare finansiering från Wallenberg och Pedagogiska institutionen kunde Louise Lindkvist jobba med sitt avhandlingsarbete på Sektionen för idrott, individ och samfund vid Köpenhamns universitet under vårterminen.

imagexqk8.png

Hur kommer det sig att du varit i Köpenhamn?

Jag har länge funderat på att åka på ett utbyte, dels för att skapa nätverk, men också för att få möjligheten att ta del av andra forskares tankar om mitt projekt och arbeta på min avhandling.

Köpenhamns universitet har en institution med en renodlad idrottsprofil, där det inte bara finns pedagoger utan också sociologer, psykologer och historiker. Jag tyckte att det skulle vara intressant att besöka en institution som fokuserar enbart på idrott, men från flera olika perspektiv.

Vad var det bästa med utbytet?

Jag känner att jag verkligen har fått möjlighet att skapa nya kontakter vilket förhoppningsvis kommer leda till fler besök och framtida samarbeten.

Vilken var den största utmaningen?

Att tiden i Köpenhamn gick alldeles för fort.

Är det någon därifrån som kommer att komma till Umeå?

Inget besök är inplanerat just nu men vi har haft en doktorand (Signe) hos oss under förra hösten. Tre av deras doktorander deltog även på den doktorandkurs som Pedagogiska institutionens verksamhetsområde Idrott arrangerade förra hösten.

Skulle du rekommendera andra doktorander att göra något liknande och varför i så fall?

Absolut! Det är en fantastisk möjlighet att bygga nätverk, få insikt i hur andra institutioner arbetar och samtidigt bli påmind om att vår institution faktiskt gör många saker riktigt bra. Dessutom frigör det mycket tid som kan användas till att arbeta på avhandlingen.

För mer information

Louise Lindkvist