Publicerad: 2011-05-09

Internationell idrottsforskningskonferens i Umeå 18 - 22 maj

NYHET Idrott och media, skolidrott, elitidrott och coaching, idrottspolitik och idrottens tillgänglighet för alla är några exempel på forskningsområden som presenteras under konferensen.

– Konferensen kommer att innehålla många givande föredrag av intressanta forskare från hela världen. Det känns extra roligt att vi dessutom kan synliggöra Umeå och Umeå universitet som en idrottsprofil att räkna med i internationella sammanhang, säger Kim Wickman, forskare vid pedagogiska institutionen och ansvarig för konferensen.

Konferensen ”People in motion – bridging the local and global”, är den åttonde konferensen som arrangeras av European Association for Sociology in Sport, EASS. Årets värdinstitution är pedagogiska institutionen vid Umeå universitet.

Omkring 230 forskare är anmälda till konferensen, huvudtalare är bland andra Peter Hassmén, professor i idrottspsykologi vid Umeå universitet som bland annat forskat om fysisk aktivitet och mental hälsa. Ett annat känt namn i idrottsforskarkretsar är Jan Wright från Wollongong, Australien, professor i pedagogik, som bland annat studerar ideologiers betydelse för vilka hälsoinsatser som genomförs.

EASS bildades 2001 i syfte att särskilt främja tvärvetenskaplig idrottsforskning med fokus på idrott som kulturellt uttryck.

För mer information om program och forskareAckreditering krävs för journalister som planerar att vara med under hela, eller större delen av konferensen, och görs via hemsidan

Ett presscenter finns i Humanisthuset, Umeå universitet. Centret är utrustat med dator, skrivare och kopieringsutrustning. Pressmaterial från muntliga presentationer och posters kommer att finnas tillgängligt under konferensen.

Kontaktpersoner: Kim Wickman, universitetslektor, pedagogiska institutionen
E-post: kim.wickman@pedag.umu.se Tel: 090-786 93 25 Mobil: 070-646 80 69 Pressrelaterade frågor och ackreditering Anna Renström, adjunkt, pedagogiska institutionen
E-post: anna.renstrom@pedag.umu.seTel: 090-786 64 44

Redaktör: Carina Dahlberg